تبدیل تحقیق کلمات کلیدی به یک فرصت طلایی

آموزش سئو

چگونگی برجسته کردن فرصت های موجود در جستجو و ایجاد معیاری برای سنجش دشواری کلمات کلیدی

یکی از عناصر مهم در استراتژی جستجو که اغلب به آن توجه نداریم اولویت بندی است.تفاوتی نمی کند که ما بعنوان یک مشتری با مسئله جستجو کلمات کلیدی در ارتباط باشیم یا به عنوان یک شرکت، امکان ایجاد الویت در کمپین های تولید لینک(خرید لینک از سایت های مرتبط، تولید بک لینک در بلاگ ها، شبکه های اجتماعی و…)، بروز کردن محتوا، یا یک اصلاح فنی، در سایت برای حصول اطمینان از بکارگیری کامل منابع ضروری است.

در این مقاله روش هایی برای برجسته کردن فرصت های موجود در هنگام تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی را معرفی می کنیم. همچنین روش هایی برای تعیین میزان سختی کلمات کلیدی و نحوه تعیین اولویت در تولید محتوا برای هر کلمه کلیدی را نیز بررسی می کنیم.

کلمات کلیدی و فرصت  های پیش روی ما

فرصت های موجود برای بکارگیری کلمات کلیدی خاص را قاعدتا بعد از پایان تحقیقات کلمات کلیدی میتوان یافت. گاهی هدف ما یافتن کلمات کلیدی با بالاترین میزان جستجو است تا آنها را هدف تولید محتوای خود قرار دهیم:

 

تبدیل تحقیق کلمات کلیدی به یک فرصت طلایی

دسته کردن کلمات کلیدی  Clustering keywords

برای اینکه کمی حرفه ای تر عمل کنیم. میتوانیم کلمات کلیدی به هم مرتبط را دسته بندی یا گروه بندی کنیم. سپس حجم ترافیک هر دسته بندی (خوشه بندی) را در نظر بگیریم. بعد از بدست آوردن چنین اطلاعاتی می توان روی دسته بندی از کلمات کلیدی تمرکز داشت که بیشتری حجم کاربران را به خود اختصاص میدهد.

دسته بندی کردن کلمات کلیدی  Clustering keywords

برخی انواع مخلتف گروه بندی عبارتند از:

  • کلمات پرسشی مانند: چرا، چه گونه، چه چیز، چطور

کلمات پرسشی برای لینک به صفحه

  • براساس موضوع، مثل یخچال، ماکرو ویو،…

 

کلمات کلیدی موضوعی

 

  • بر اساس مفهوم یک کلمه کلیدی، مثال معاملات… (جستجو برای خرید جیزی) اطلاعاتید در باره… (جستجو برای اطلاعات خاصی)، نام های مشخص کننده (کلمات کلیدی بر اساس نام برند ها: جستجو برای یک سایت خاص )

کلمات کلیدی مفهومی

 

  • بر اساس طول کلمه کلیدی مثال : ۱ کلمه کلیدی با میزان جستجوی بسیار بالا، ۳-۲ کلمه با تعداد جستجوی متوسط یا زیاد، کلمات کلیدی با طول افزوده long tail (بیش از چهار کلمه، میزان جستجوی کم یا متوسط ):

 

کلمات کلیدی لینک شده بر اساس طول کلمه

 

  • کلمات کلیدی بر اساس بار تبلیغاتی کلمات : معمولا براساس (CPC (Cost Per Click) یا همان هزینه هر کلیک،) داده ها، میزان مخاطبان آن در دسته بندی خیلی زیاد – متوسط – کم قررار می گیرد. یک High Cpc به معنای آنست که: کاربران زیادی با سایت ارتباط برقرار کرده اند. معمولا در این حالات واژه ما میزان معامله بیشتری را برای سایت رقم میزند و بیشتر تبلیغاتی است.

 

کلمات کلیدی بر اساس بار تبلیغاتی کلمات

 

مقدمه ای بر تخمین ترافیک

اگر می خواهید یک گام جلوتر بروید. میتوانید به ترافیک اضافه ای که با هر کلمه کلیدی به سایت وارد میشود نگاهی بیاندازید. این امر به موقعیت کنونی سایت شما در نتایج جستجو بستگی دارد. تعداد کل دفعاتی که سایت شما در یک ماه در نتایج جستجو ظاهر شده است. تعداد کلیک روی لینک سایت در هربار نمایش سایت در نتایج جستجو (CTR) و حداکثر ترافیکی که در صورت بودن در رتبه یک میتوانید بدست بیاورید.

محاسبه تخمین ترافیک را به این صورت انجام میدهند:

محاسبه تخمینی ترافیک

 

با کمک فرمول ههای فوق میتوانید میزان ترافیک افزوده شده در رابطه با دسته بندی های کلمات کلیدی را محاسبه کنید. و اگر حفراتی برای جذب حداکثر ترافیک در سایت وجود دارد آن را مشخص کنید.

نمودارهای که شما برای ترافیک سایت خود بدست می آورید باید شبیه نمودار های بالا باشند البته بجز نمودار ترافیک افزایشی، حداکثر ترافیک و یا ترافیک تخمین زده شده (التبه اگر از این نمودار بجای نمودار حجم ترافیک سایت بخواهید استفاده کنید.). در  این مرحله آنالیز، میزان اشتراک در بازار در ازاء هر مبحث ارائه شده در سایت را هم میتوانید محاسبه کنید:

 

ترافیک دریافتی

آیا انجام این تحلیل ها واقعا فرصتی را برای ما برجسته می کند؟

این متد برای برجسته کردن فرصت ها واقعا اثر بخشی لازم را دارد و از شیوه های صرفا مشاهداتی که قبلا استفاده می شدند کارایی بالاتری دارند.

البته، هیچکدام از این متدها به شما نمیگویند که ترافیکی که برای رسیدن به آن درحال برنامه ریزی هستید چقدر دشوار است.

فرصت Opportunity در فرهنگ لغت انگلیسی کمبریج به این صورت تفسیر شده است :

 ‘An occasion or situation that makes it possible to do something that you want to do or have to do, or the possibility of doing something.’

یک فرصت یا موقعیت که امکان انجام چیزی را که شما میخواهید انجام دهید و یا باید انجام دهید، را ممکن می کند.  یا اینکه احتمال انجام چیزی است.

در هر دو روش ما کلماتی که ترافیک بیشتری دارند را نشان داده ایم. اما هیچ روشی برای بدست آوردن ترافیک آن کلمات را معرفی نکرده ایم. بنابراین آیا میتوانیم. واقعا ادعا کنیم که فرصت هایی را برای ترافیک بیشتر در اختیار شما قرار داده ایم و آنها را برای شما بصورت برجسته به نمایش گذاشته ایم.

دلیل معرفی معیار دشواری کلمات کلیدی دقیقا برای همین منظور است. که بتوانید با کمک این معیارها به ویژگی ها و سختی هایی یک کلمه دقت کنید و تصمیم درستی در مرحله تحقیقات کلمات کلیدی بگیرید.

وقتکه چنین معیارهایی را ایجاد می کنیم، فرصت های آنالیز برای شما چیزی شبیه این خواهد بود:

ترافیک بلرای دسته بندی های مختلف

حالا تنها کلماتی که ترافیک بالایی دارند را مشخص نکرده ایم، بلکه به شما نشان داده ایم که این ترافیک را چگونه مال خود کنید، یعنی دقیقا فرصت افزایش ترافیک را برای شما ایجاد کرده ایم.

با نمودار Chart بالا ما میتوانیم ببینیم که درحالیکه واژه کلیدی یخچال فرصت بسیار بزرگی است. برای ترافیک بالاتر، منطقی تر است که روی کلماتی مانند ماکرو ویو و کتری های برقی سرمایه گذاری کنیم. چرا که علاوه بر جستجوی بالا رقبای زیادی در آنها برای ما وجود ندارد و سختی کمتری برای گرفتن رتبه دارند.

ایجاد یک معیار سختی کلمات کلیدی

قبل از شروع، چند نکته در باره معیارهایی سختی کلمات کلیدی را باید بیان کنیم

  • معیارهای سختی بر پایه لگاریتم در مقیاس ۰-۱۰۰ عمل می کنند
  • ۷۵% از معیارها بر اساس ارجاع دامنه به آدرس صفحه url و ۲۵% بقیه بر اساس سطح دامنه ارجاع دهنده به دامنه میباشند.
  • وقتیکه معیارها را با دستبه بندی به نمایش می گذاریم. این به معنی آن است که کلمات کلیدی که حجم جستجوی زیادی ایجاد می کنند سختی بیشتری از کلماتی با حجم جستجوی کمتر خواهند داشت.

برای شروع ساخت معیارهای اندازه گیری باید مقداری داده گرداوری کنید. شما باید اطلاعات زیر را بدست آورید:

  • ده ۱۰ رتبه اول در هر کلمه کلیدی که در تحقیقات کلمات کلیدی انتخاب کرده اید.
  • تعداد ارجاع به دامنه از هر URL در ۱۰ رتبه برتر
  • تعداد ارجاع به دامنه از هر دامنه در هر ۱۰ رتبه برتر

توضیح مترجم : واقعا امیدوارم شما این سه نکته را فهمیده باشید. زیرا من هیچی از آنها نفهمیدم و برای همین کمی مجبور شدم تحقیقات را گسترده تر کنم. اگر شما هم مثل من مترجم چیزی متوجه نشدید. این قسمت برای ما تهیه شده است. اگر هم شما یک سئو کار حرفه ای هستنید و بخوبی با اصطلاحات آنالیز کلمات کلیدی آشنا هستید و تفاوت بین ارجاع کلمه کلیدی در متن لنگر شده سایت مقصد به آدرس صفحه url و به دامنه صفحه را میدانید. خوب خوش بحال شما به ادامه متن بعد از توضیحات مراجعه و از بقیه ترجمه لذت ببرید.

سایت Adobe ادوبی ابزارهای غیر رایگانی را برای آنالیز سایت در اختیار کاربران قرار میدهد. که مانند همیشه کتابچه توضیحات نرم افزارهای ادوبیAdobe چنان نوشته شده است که شما برای کار با ابزارهای این شرکت تنها به داشتن کتابچه راهنما، بلد بودن خواندن و بلد بودن کار با موس و کیبرد نیاز خواهید داشت.

در این سایت به آدرس https://marketing.adobe.com/resources/help/en_US/reference/reports_referring_domains.html

توضیحات مفصلی در باره تفسیرهای بازاریابی ابزار تحلیل سایت ادوبی Adobe ذکر شده است. طبق اطلاعات این سایت:

Referring Domains ارجاع به دامنه :

کلمات کلیدی که باعث میشوند کابران بیشتری به سایت مراجعه و مراحلی که در سایت به موفقیت سایت تعبیر شده اند انجام دهند. را ارجاع به دامنه میگوییم. ارجاعات دامنه به دو دسته:  نام دامنه و URL تقسیم می شوند. مقصود از نام دامنه آن است که نام دامنه بودن هیچ پسوند و پیشوندی هدف سایت در کمپین تبلیغاتی بوده است و سایت را به مقصد خود رسانده است. در بخش URL آدرس سایت است که باعث موفقیت شده است و به عنوان صفحه و یا کلمه کلیدی اصلی عباراتی برای ترغیب کاربر به کلیک اضافه شده است و از این عبارات که متنی مشابه، متن کلمه کلیدی اصلی دارند در کمپین های تبلیغاتی استفاده شده است.

مثال : صفحه ای با کلمه کلیدی اصلی و عنوان صفحه آموزش رنگ کردن مو در فتوشاپ ایجاد کرده ایم و در کمپین تبلیغاتی خود برای ایجاد لینک عبارت “مش دیجیتال با ادوبی cc را تجربه کنید.” را بکار برده ایم که جذابیت بیشتری برای کاربر داشته باشد و نرخ کلیک ما را بالا ببرد.

۱۰ رتبه اول را تحلیل کنید

برای مشاهده ۱۰ رتبه اول میتوانید از ابزارهایی مانند :

  • Simple SERP Scraper
  • Serposcope– رایگان و متن باز است اما برای کار نیاز به کمی تنظیمات دارد.
  • جستجو برای واژه Rank trackers در گوگل

بعد از انجام تنظیمات صفحه ای شبیه زیر را خواهید دید:

ده رتبه اول گوگل

 

بعد از اینکه این لیست را تهیه کردید. باید تعداد لینک هایی که از سایر دامنه های دیگر به دامنه و Url ارجاع میدهند را مشخص کنید. برای انجام اینکار از ابزار Majestic and URL Profiler برای گرداوری داده توسط یک Api استفاده می کنیم. این ابزار رایگان نیست ولی ارزش پرداخت هزینه به دلار را دارد.

(نکته مترجم: همانطور که گفتم من خیلی در سئو حرفه ای نیستم. برای همین حاضر نبودم پولی برای انجام اینکار بدهم. و بجای این ابزار آدرس سایت های اول تا دهم را یکی یکی در سایت رایگان Rank signal کپی کردم و سایت های که به این سایت ها لینک داده اند و نحوه لینک دادن از نظر لینک دادن به URL یا لینک دادن به دامنه را بررسی و در فایل اکسل یادداشت کردم. )

آدرس صفحات را در صفحه زیر وارد ابزار Majestic کرده و کلید Run Profiler را در زیر این ابزار فشرده ایم:

ابزار های تحلیل سختی کلمه کلیدی

 

میتوانید لیست لینک های ارجاع داده شده به دامنه و URL را خروجی بگیرید.

هدف ما دستیابی به نتایج برای هر کلمه کلیدی بجای هر آدرس است. اگر به صفحه تحقیق کلمات کلیدی بازگردید. مشاهده خواهید کرد که اندازه گیری سختی کلمات کلیدی بطور متوسط میان سایت های که در ۱۰ رتبه اول قرار دارند توزیع شده اند.

یعنی اینکه سایت هایی که رتبه خوبی در گوگل دارند. برای همه انواع کلمات کلیدی از کلمات کلیدی اصلی با رقابت بالا، کلمات کلیدی شبیه اصلی با رقابت متوسط و کلمات کلیدی اصلی با واژه های افزوده Long tail با رقابت کم؛ استفاده کرده اند.

نمودارهای فرصت ها

حالا وقتیکه در ابزار Majestic and URL Profiler روی تب Category Opportunity کلیک کنید مشاهده خواهید کردن که میتوانید حجم کابران را در برابر سختی کلمه کلیدی قرار دهید. نمودار به شما ترافیک بدست آمده را در مقابل ترافیک کلی نشان میدهد. همچنین ترافیک توسعه یافته برحسب دسته بندی را به شما نمایش میدهد.

تب هایی  Category Difficulty Distribution و Keyword Difficulty Distribution هم توزیع سختی دسته بندی و توزیع سختی کلمات کلیدی را به نمایش می گذارند.

این عکس نمودار توزیع سختی دسته بندی ها را به نمایش می گذارد.

توزیع سختی کلمات کلیدی

 

این عکس هم نمودار توزیع سختی کلمات کلیدی است:

 

سختی کلمه و میزان جستجو

 

با توجه به اینکه قبلا هم عرض کردم بنده بابت این نرم افزار پولی نخواهم داد. بنابراین بجای توضیح نحوه خواندن این نمودارها و توضیح قسمت های مختلف نمودار بسادگی اطلاعات خود را در یک جدول اکسل Excel وارد کرده و سپس با کمک ابزار افزودن نمودار با دستور Insert / chart یک جدول به صفحه اضافه می کنم.

سپس نوع نمودار را مشخص می کنم:

 

انتخاب نوع نمودار در اکسل

 

حالا باید روی نمودار راست کلیک کرده و گزینه assign data را انتخاب کنم:

 

افزودن داده های جدول به نمودار

 

اگر در پنجره باز شده در پنل سمت چپ روی Add کلیک کنم سه کادر ظاهر میشود. به ترتیب نام، مقادیر نمودار X و مقادیر نمودار Y را وارد کرده ام.

 

انتخاب داده ها برای نمودار

 

جدول آماده است:

 

ایجاد نمودار ترافیک سایت در اکسل

 

البته سئو کاران حرفه ای می توانند بجای این روش نرم افزار اصلی را خریداری کرده و از امکانات بی نظیر آن استفاده کنند. به هر حال بنده اکسل Excel را ترجیح  میدهم.

اطلاعات بیشتر در باره معیارهای اندازه گیری

همچنان لینکها یکی از عوامل مهم در رتبه بندی صفحات محسوب می شوند. به تصویر زیر نگاه کنید:

 

سایتی برای فروش بکلینک

 

تحقیقات متعدد نشان داده است لینک کردن با ارجاع به URL (همه انواع ایجاد متن لنگر شده که شامل عباراتی همراه با کلمه کلیدی و یا با مفهوم کلمه کلیدی میشوند.) ارزشی ۷۵% دارد. به این تصویر نگاه کنید:

لینک به سایت

 

و تصویر زیر هم میزان ارجاع لینک ها به دامنه است که ۲۵% کل لینک های سایت های اول تا دهم سایت ها در گوگل است (لینکهایی که عین عبارت نام صفحه و یا کلمه کلیدی را بعنوان متن لنگر شده به کار میبرند.):

لینک دادن به سایت

 

نتیجه گیری

ابزارهایی برای بررسی میزان سختی سئو برای یک کلمه کلیدی و میزان ترافیک احتمالی دریافتی از آن کلمه کلیدی درصورتی که رتبه اول گوگل باشید وجود دارند. با کمک این ابزارها میتوان صفحات سایت را طوری طراحی کرد که بیشترین سود دهی را برای سایت ما داشته باشند.

گاهی میتوان با سرمایه گذاری روی کلمه کلیدی که رقابت کمتری بر سر آن وجود دارد ولی ترافیک مناسبی دارد از رقبا درآمد بیشتری کسب کرد. آنهم بودن آنکه در کلمه کلیدی اصلی از آنها جلو زده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات