چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

کمپین لینک بیلدینگ چیست؟

به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک استفاده می کنند. حال این متعلقات و دارایی های وب سایت می تواند محتوا و اخبار باشد یا حتی خدمات و محصولات سایت.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

ساختار چینی یک کمپین لینک بیلدینگ

برای ایجاد یک کمپین لینک بیلدینگ مراحل مختلفی وجود دارد. اجرای برخی از این مراحل کاملاً ضروری است و اجرای برخی دیگر ضروری نیست اما در هر صورت به روند لینک بیلدینگ کمک می کنند. همۀ این ها به مجموعۀ عوامل و منابع شما بستگی دارد.

تعیین هدف

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

لینک بیلدینگ نوعی بازاریابی آنلاین است و مانند هر نوع بازاریابی در ابتدا باید اهداف آن مشخص گردد. دانستن اهداف، پیش از آغاز کمپین لینک بیلدینگ به شما کمک می کند تا بهترین راهکار و استراتژی را برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرید. همچنین باید بدانید که اهداف کمپین لینک بیلدینگ شما با هدف کلی تجارتتان گره خورده اند. برای مثال، اگر هدفتان در کمپین لینک بیلدینگ، “ایجاد ۱۰ لینک” باشد، در صورتی که ایجاد این ۱۰ لینک تاثیری بر هدف و موفقیتِ کلیِ تجارتِ شما نداشته باشند، به هیچ دردی نمی خوردند و هدف خوبی به شمار نمی آید.

در اینجا با یک مشکل مواجه می شویم. ما در مقالات پیشین یاد گرفتیم که لینک ها تاثیر بسیار زیادی بروی الگوریتم رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر دارند. خب، شاید الان از خود بپرسید مگر دریافت لینک های بیشتر به رتبه بندی وب سایت کمک نمی کند؟ در جواب باید توضیح دهیم که دریافت لینک سبب افزایش ترافیک وب سایت می شود و این امر باعث افزایش تعداد مشتریان می شود، درست؟ در واقع، همۀ این توضیحات صحیح است، اما مشکل اینجاست که برخی اوقات برای اینکه لینک های ایجاد شده تاثیر مثبتی بروی وب سایت شما داشته باشند باید مدت زمان مشخصی سپری شود. مطمئناً فردای روزی که برای وب سایت خود لینک بیلدینگ می کنید نمی توانید منتظر نتایج شگفت انگیز آن باشید، به خصوص اگر در تجارتی فعالیت دارید که سطح رقابت در آن به شدت بالاست.

این موضوع متخصصان سئو را در شرایط بدی قرار می دهد چرا که آنها قادر نخواهند بود نتایج موفق حاصل از کمپین های لینک بیلدینگ را به مدیران وبسایت ها نشان دهند (حتی اگر این کمپین به اهداف خود رسیده باشد).

به همین دلیل شما نه تنها باید اهداف واقع گرایانه برای تجارت خود تعیین کنید، بلکه باید مطمئن شوید اهدافتان بسیار هوشمندانه تر از ساخت n تعداد لینک است. اهدافی که برای کمپین لینک بیلدینگ خود تعیین می کنید باید در مسیر اهداف شرکت تان باشد و در نهایت بتواند بر جایگاه تجاری شما تاثیر مثبت بگذارد. به عنوان نمونه، شاید شما در تلاشید تا با افزایش ترافیک سایت خود، فروش محصولاتتان را نیز افزایش دهید. به طور همزمان می بایست به اطرافیان خود بیاموزید که سئو و لینک سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نتایج حاصل از آن در لحظه به دست نمی آید. در کمپین لینک بیلدینگ نیز مانند هر نوع بازاریابی موفق باید بروی نتایج به صورت بلند مدت تمرکز کرد.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سرمایه های خود را بشناسید

در قلب هر کمپین لینک بیلدینگ سرمایه ای وجود دارد که شما می بایست برای جذب مخاطب و به دست آوردن لینک از آن استفاده کنید. از این سرمایه به عنوان “قلّاب” نیز یاد می شود چرا که باعث می شود مردم به پیشنهاد شما توجه کنند و ترغیب شوند برای وب سایت شما لینک سازی کنند. این سرمایه ها برای هر تجارت متفاوت هستند، بنابراین شما باید چیز با ارزشی که در تجارت خود دارید را شناسایی کنید. چیزی که بتواند علاقۀ دیگران را به شما جلب کند و در کمپین لینک بیلدینگ تان شما را یاری دهد. اگر دارید به متراژ دفتر کاری خود فکر می کنید بهتر است بگوئیم که مسیر درستی را طی نمی کنید. سرمایه های شما عبارتند از:

  • محتوا
  • داده ها
  • محصولات
  • خدمات
  • کارکنان

یکی از سرمایه هایی که هنوز متخصصان سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند، پول است. واضح است که هر کدام از موارد گفته شده هزینه بَر هستند و به نوعی نیازمند سرمایه گذاری اند، اما متخصصان سئوی کلاه سیاه با پرداخت پول، لینک هایی که می خواهند را به دست می آورند. قوانین گوگل به هیچ وجه خرید لینک را قبول ندارد و اگر گوگل متوجه شود وب سایتی مشغول خریداری لینک است مجازات سنگینی را برای آن وب سایت در نظر می گیرد.

خریداری لینک برای سئوی وب سایت بسیار خطرناک است چرا که در بیشتر مواقع ضررهایی که برای یک وب سایت به همراه دارد بیشتر از منافع آن است. بنابراین ما در نوین به شما توصیه می کنیم که به هیچ عنوان برای وب سایت خود لینک نخرید. همچنین شما باید محتوایی (بخوانید سرمایه) تولید کنید که با نیازهای مخاطبانتان مرتبط باشد.

به چه لینک هایی احتیاج دارید

زمانی که دارید برای کمپین لینک بیلدینگ خود استراتژی تعریف می کنید باید به این فکر کنید که شما به چه نوع لینک هایی احتیاج دارید. تا آنجایی که ما می دانیم انواع مختلفی لینک وجود دارد که باید همۀ آنها را در نظر داشته باشید:

لینک به صفحۀ اصلی وب سایت
لینک به صفحات “درون” وب سایت (مانند صفحات محصولات یا صفحات Category محصولات)
لینک به برند یا نام تجاری
لینک های شامل کلمات کلیدی مهم تجارت شما

در اینجا اضافه می کنیم که هر کدام از موارد بالا می توانند با یکدیگر ادغام شوند مانند لینک دادن به نام تجاری در صفحات داخلی یک سایت. برای آغاز روند شناسایی انوع لینک های مورد نیاز، در ابتدا می بایست وضعیت وب سایت خود را جز به جز تحلیل کنید و وضعیت فعلی خود را برای کلمات کلیدی به خصوص با رقبایتان مقایسه کنید. برای مشاهده وضعیت فعلی لینک های وب سایت خود می توانید از ابزار Open Site Explorer استفاده کنید.

نتایج این تحلیل فرصت های پیشرفت را به شما نشان خواهد داد. برای مثال شما متوجه می شوید که در یکی از کلمات کلیدی مهم در رتبه بندی بالای گوگل قرار ندارید. پس از بررسی آمار و تحلیل گزارشات متوجه می شوید که در هیچ کدام از لینک های وب سایت تان این کلمه کلیدی وجود ندارد یا اینکه متوجه می شوید در مرتبط ترین صفحه به این کلمه کلیدی، هیچ لینکی موجود نیست. این چنین مشکلات معمولاً قابل شناسایی و جبران پذیر هستند. در چنین شرایطی، استراتژی شما باید این گونه باشد که برای صفحات درونی بدون لینک وب سایت تان و برای کلمات کلیدی مشخص، لینک بیلدینگ کنید.

شناسایی اهداف کمپین لینک بیلدینگ

در کمپین لینک بیلدینگ اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که با چه افرادی می خواهید در ارتباط باشید و چه نوع مخاطبی را برای کسب و کار خود نیاز دارید. مسلماً باید با افرادی در ارتباط باشید که به محتوای شما علاقه نشان می دهند. اگر بخواهید به شکل رَندوم با افراد در ارتباط باشید مطمئناً ترافیک وب سایت شما به مرور کم می شود و برند تجاریتان بدنام خواهد شد.

حالت ایده آل این است که پیش از آنکه فعالیت کمپین لینک بیلدینگ خود را آغاز کنید باید بدانید چه نوع مخاطبانی به فعالیت شما علاقمندند. اگر می خواهید برای لینک سازی محتوایی تولید کنید، مانند یک اینفوگرافیک، پیش از آغاز پروسۀ تولید محتوا باید از خود بپرسید که این محتوا برای چه افرادی اهمیت دارد. قسمت مهم تر این است که چه افرادی به محتوای شما آنقدر اهمیت می دهند که برای آن لینک سازی کنند؟

قسمت آخر پاراگراف بالا، بسیار حیاتی است. شاید بتوانید به راحتی مردم را به سمت محتوای وب سایت خود جذب کنید، اما ترغیب کردن آنها به لینک دادن به محتوای وب سایت تان امری بسیار دشوار است. لینک کردن به یک مطلب امری است که به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد، بنابراین شما باید فردی را پیدا کنید که محتوای وب سایت شما به قدری برایش اهمیت داشته باشد که لینک آن را در سایت خود قرار دهد. هرچند به اشتراک گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی دشواری کم تری دارد. امروزه بیشتر افراد چندین حساب فیسبوک یا توئیتر دارند که خود این امر پروسۀ به اشتراک گذاری محتوای شما را آسان می کند.

چگونه مردم را برای لینک بیلدینگ ترغیب کنیم؟

اگر بخواهیم به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم دقیقاً باید مانند یک ماهیگیر عمل کرده و یک قلّاب خوب برای تجارت خود پیدا کنید. این قلّاب از ابتدا باید درون محتوای شما قرار بگیرد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که از همان ابتدا مخاطب را درگیر خود کند. اگر محتوای شما نتواند از همان ابتدا مانند قلاب عمل کند، زمانی که آن را منتشر می کنید محتوایی خواهید داشت که هیچ کس حاضر نیست به آن لینک دهد.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

قلابی که ما از آن صحبت می کنیم می تواند شکل های زیر را به خود بگیرد:

  • اخبار
  • مطالب خنده دار
  • مطالب پر حاشیه
  • داده های تصویری
  • مسابقه
  • انتشار محتوای Ego-Bait (روش تولید محتوایی است که در آن محتوایی مفصل و پر جزئیات تنها با هدف دریافت لینک تولید و منتشر می شود).
  • انتشار محتوای طولانی و مرجع

روش های زیادی برای جلب توجه کاربران وجود دارد، اما روش های گفته شده در بالا باعث خواهند شد تا شما برای به دست اوردن لینک های طبیعی، مطلب خاصی تولید کنید.

پیشنهاد می کنیم همین حالا به فیسبوک خود سر بزنید تا ببینید کاربران چه نوع لینک هایی را به اشتراک می گذارند. سعی کنید ویژگی های هر لینک را یادداشت کنید تا بتوانید الگوی ثابتی را برای آنها پیدا کنید. احتمال می رود لینک هایی که بالاترین میزان اشتراک گذاری در فیسبوک را دارند، لینک هایی هستند که محتوایی خنده دار دارند چرا که بیشتر کاربران از فیسبوک خود به عنوان پروفایلی شخصی استفاده می کنند و احتمال اینکه محتوای جدی یا کاری در آن به اشتراک گذارند بسیار کم است (مگر اینکه حادثه ای پر حاشیه یا خبر ساز اتفاق افتاده باشد). حال به اکانت خود در توئیتر بروید و لینک های به اشتراک گذاشته شده در آن پلت فرم را بررسی کنید. مطمئناً میزان لینک دهی به محتوای طولانی و حاوی اطلاعات مفید نسبت به فیسبوک بسیار بیشتر است.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

مخاطبان لینک های خود را شناسایی کنید

هنگامی که توانستید برای ایده هایتان برنامه ریزی کنید، پیدا کردن افرادی که مخاطبان محتوای وب سایت شما هستند کار دشواری نخواهد بود. معمولاً برای انجام این کار شما باید به دنبال موضوعاتِ جنجالیِ مرتبط با فعالیت خود باشید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید در حال تهیه مطلبی دربارۀ پخت کیک با عنوان “طرز تهیۀ پخت کاپ کیک” هستید. تصور کنید که صاحب شیرینی پزی کوچکی هستید که Cup Cake هم می فروشید به همین دلیل در حال تهیه این چنین مطلبی هستید. حال باید از خود بپرسید: چه کسی به این راهنما علاقه دارد؟

  • وبلاگ های آشپزی: انتخاب واضحی هستند!
  • والدین وبلاگ نویس: شاید آنها بخواهند طرز تهیه این کیک خوشمزه را به کودکان خود آموزش دهند و راهنمای شما به آنها کمک خواهد کرد.
  • وب سایت های ارائه دهنده دستورالعمل های تهیۀ غذا: چرا که راهنمای شما شامل طرز تهیه انواع مختلف “کاپ کیک” می باشد.
  • وب سایت های تفریحی و سرگرمی: هیچ وب سایت تفریحی بدون داشتن این نوع مطالب همراه با تصاویر طرز تهیه آن کامل نمی شود.

با چند دقیقه تفکر توانستیم ۴ نوع وب سایتی که به مطلب شما (طرز تهیۀ پخت کاپ کیک) علاقمندند را پیدا کنیم. حال می توانیم این وب سایت ها را به طور دقیق بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا شانسی برای لینک گیری از آنها داریم یا نه.

روش هایی برای پیدا کردن اهداف لینک ها

در این قسمت چند تکنیک ساده برای تبدیل وبلاگ های آشپزی به فهرستی از وب سایت هایی که می توانید با آنها در تعامل باشید را برایتان بیان خواهیم کرد:

تهیه کردن فهرستی از وبلاگ نویس ها

اولین و ساده ترین راه حل، جستجو در موتور گوگل به شکل زیر می باشد:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

جستجوی این عبارت ساده توانست صدها فهرست از وبلاگنویس های آشپزی را در اختیار من بگذارد. مزیت بزرگ این شیوۀ جستجو این است شخص دیگری قبلاً قسمت سخت کار را انجام داده است و این وب سایت ها را به ترتیب برای شما فهرست کرده است.

هنگامی که به چنین فهرستی دست یافتید می توانید از پلاگین Scraper (برای گوگل کروم) استفاده کنید. با این پلاگین کافیست بروی یکی از URLها کلیک راست کنید و گزینۀ Scrape Similar را انتخاب کنید:

 

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سپس می توانید آن را درون برنامه Google Docs یا هر برنامه صفحه گسترده دیگری کپی کنید. از اینجا می توانید تمام URLها را درون برنامه ای مانند URL Opener کپی/پیست کنید. این برنامه تمام آدرس وب سایت ها را به طور خودکار برای شما باز می کند. سپس می توانید یکی یکی این وب سایت ها را بررسی کنید تا آنهایی را که با محتوای وب سایت شما مرتبط هستند را پیدا کنید. در صورتی که چنین وب سایتی را پیدا کردید حتماً نحوۀ تماس با آنها را نیز بررسی کنید.

پیدا کردن اکانت های توئیتر مرتبط

Followerwonk ابزار شگفت انگیزی از سایت MOZ است که به شما امکان می دهد کارهای بسیار متنوعی با حساب توئیتر خود انجام دهید، اما ویژگی که ما به دنبال آن هستیم، ویژگی جستجوی Bio در توئیتر است. ما عبارت “cupcake blogger” را در این ابزار جستجو کردیم تا ببینیم آیا فردی وجود دارد که در Bio توئیتر خود از این عبارت استفاده کرده باشد:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

همچنین شما می توانید گزینه های مختلفی مانند جستجو بر اساس مکان یا فالوئر را انتخاب کنید، اما برای این مثال، ما می خواهیم جستجو را پیچیده نکنیم. با کلیک بروی دکمه جستجو، ۱۲ نفر که در Bio اکانت توئیتر خود از کلمه cupcake Blogger استفاده کرده اند را پیدا کردیم.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سپس می توانید این نتایج جستجو را به شکل یک فایل دانلود کنید تا بتوانید راحت تر نتایج جستجو را بررسی کنید. این ابزار همچنان به ما می گوید آیا این اکانت ها دارای وب سایت هستند یا خیر:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

با نگاه کردن به نتایج متوجه شدیم که در بین این ۱۲ اکانت ۸ تای آنها دارای وب سایت هستند.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

برای چند دقیقه جستجو نتیجۀ چندان بدی هم نیست! این نتایج با محتوای وب سایت ما کاملاً مرتبط هستند، پس می دانیم که شانس خوبی برای دریافت لینک از این کاربران داریم یا حداقل فیدبک مناسبی از این وبلاگ نویس ها دریافت می کنیم.

تکنیک های جستجوی پیشرفته

راه های بسیاری برای جستجو در گوگل وجود دارد که بسیاری از آنها بر کاربران پوشیده است. کابران معمولاً عادت دارند تنها کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنند که می توان گفت ۹۹% از کاربران گوگل به همین شکل مطالب خود را جستجو می کنند. اما نکته اینجاست که ابزارهای جستجوی بسیاری وجود دارند که می توانند نتایج جستجوی ما را به مراتب متمرکز تر و دقیق تر کنند.

این روش از جستجو به درد کمپین لینک بیلدینگ می خورد چرا که می توانیم به وسیلۀ آن وب سایت هایی که می دانیم برای لینک سازی مناسب نیستند را از نتایج جستجو حذف کنیم. در ادامه به چند نمونه جستجوی پیشرفته اشاره می کنیم:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

به قسمت “inurl:resources” دقت کنید. این دستور به گوگل می گوید که تنها نتایجی را نشان دهد که کلمه “resources” در آن آدرس وب سایت قرار دارد. در زیر نمونه ای از نتایج این جستجو را مشاهده می کنید:

http://cupcake-underground.blogspot.com/p/resources.html

این لینک هدف مناسبی برای کمپین لینک بیلدینگ است زیرا راهنمای طرز تهیه کاپ کیک شما می تواند منبع خوبی برای مخاطبان یک وبلاگ آشپزی باشد. در نتیجه می توان با صاحب این وبلاگ تماس گرفت و از وی خواست که لینک مطلب شما را در فهرست منابع خود قرار دهد. به این ترتیب شما یک لینک برای وب سایت خود به دست آورده اید.

بگذارید مثال دیگری را تشریح کنیم:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

ما در جستجوی بالا، دو روش جستجوی پیشرفته را با هم ادغام کرده ایم. اول، از عبارت “intitle:resources” استفاده کردیم که به گوگل می گوید تنها نتایجی را به ما نشان دهد که کلمه “resources” در عنوان صفحه قرار داشته باشد. این جستجو بسیار کاربردی است چرا که ممکن است بسیاری از وب سایت ها از کلمه Resources (منبع) در آدرس وب سایت خود استفاده نکرده باشند، بنابراین روش جستجوی قبلی ما در گوگل (inurl:) نمی تواند این وب سایت ها را پیدا کند.

ما همچنین کلمه کاپ کیک را درون علامت گفتاورد (“) قرار دادیم. این علامت به گوگل می فهماند که تنها نتایجی را نشان دهد که کلمه کاپ کیک در عنوان آنها قید شده باشد. استفاده از این علامت در این جستجو بسیار کاربردی است چرا که جستجوی عبارت food blogger بسیار وسیع است و اگر کلمه “کاپ کیک” را به این صورت ننویسیم برای یافتن وب سایت مرتبط باید نتایج جستجوی بسیاری را مرور کنیم.

اکنون شما با ۳ روش مطمئن برای یافتن لینک های مرتبط آشنا شده اید. در این مرحله می بایست فهرست بلند بالایی از وب سایت های مرتبط داشته باشید. اما، پیش از آنکه با مدیران این وب سایت ها تماس بگیریم باید نکات دیگری را رعایت کنیم.

درک بیشتر از جنبه های شخصیتی مخاطبان

اگر می خواهید بهترین نتایج را از لینک بیلدینگ خود دریافت کنید، باید زمان زیادی را صرف یافتن وب سایت های مرتبط کنید. شما می توانید این کار را از طریق یافتن اطلاعات وبلاگ نویس ها، مشاهده وب سایت ایشان، خواندن مطالب وب سایت آنها بیاموزید. سعی کنید شخصیت آنها و ویژگی هایشان را تصور کنید. به شبکه های اجتماعی آنها سر بزنید تا ببیندی اخیراً چه نوع لینک هایی را به اشتراک گذاشته اند.

 

یکی دیگر از موارد دیگری که باید زیر نظر بگیرید این است آیا آنها لینک های مربوط به محتوای دیگران را به اشتراک می گذارند یا فقط مطالب خودشان را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. وضعیت ایده آل این است که شما شواهدی مبنی بر به اشتراک گذاری لینک های وب سایت های دیگر در شبکه های اجتماعی این افراد بیابید زیرا همان چیزی است که می بایست از ایشان تقاضا کنید.

همانطور که هر وب سایت را بررسی می کنید، نکاتی را در مورد موضوعات مطالبی که به اشتراک گذاشته اند یادداشت کنید. انجام این کار ضروری است زیرا زمانی که با آنها تماس می گیرید به این اطلاعات نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت ایمیل شما به ایمیل های اسپم گونه شبیه خواهد شد که برای هیچ کدام از وب سایت ها شخصی سازی نشده است.

برای این کار شما می توانید از ابزار TagCrowd استفاده کنید. کافیست دامنه وبلاگ مورد نظر خود را در TagCrown وارد کنید تا این ابزار پس از بررسی و تحلیل محتوای صفحه به شما نشان دهد چه کلماتی در این صفحات بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. به این ترتیب شما از موضوعات مورد علاقه و خط مشی وب سایت ها آگاه می شوید و برای برقراری ارتباط با آنها از لحنی مناسب استفاده خواهید کرد.

پیدا کردن اطلاعات تماس

زمانی که وبلاگ مرتبط (وبلاگی که مشتریانش جامعۀ هدف فعایت شما هستند) و مناسب را پیدا کردید، در قدم بعد باید اطلاعات تماس آنها را نیز پیدا کنید. معمولاً یافتن این اطلاعات امر دشواری به حساب نمی آید، اما با استفاده از نکات زیر می توانید سرعت کار را مقداری افزایش دهید.

بررسی هِدِر و فوتر سایت

بیشتر اوقات، لینک صفحۀ اطلاعات تماس (تماس با ما) در هِدِر یا فوتر وب سایت ها قرار دارد. بنابراین بهتر است که در ابتدای ورود به سایت این دو قسمت را بررسی کنید. در صورتی که نتوانستید لینک صفحۀ تماس با ما را پیدا کنید، به دنبال صفحۀ دربارۀ ما بگردید. معمولاً وب سایت هایی که صفحۀ تماس با ما ندارند، اطلاعات تماس خود را در صفحۀ دربارۀ ما قرار می دهند.

نصب پلاگین ToutApp بروی گوگل کروم

ToutApp پلاگین کم حجمی برای مرورگر گوگل کروم است. هنگامی که شما به یک وب سایت مراجعه می کنید پلاگین ToutApp به طور خودکار آدرس های ایمیل موجود در صفحه را پیدا می کند. هنگامی که آدرس ایمیل مورد نظر را می یابد آن را با یک رنگ دیگر بروی نوار ابزار کروم مشخص می کند. سپس شما می توانید با کلیک بروی آن ایمیل مورد نظر خود را پیدا کنید.

اولویت بندی لینک های هدف

تا اینجای کار احتمالاً فهرست بلندی از دامنه های سایت های مرتبط با تجارت خود در دست دارید. حال لازم است که این لینک ها به ترتیب در گروه های مختلف اولویت بندی شوند تا بتوانید ایمیل ها و پیغام های خود را به بهترین شکل شخصی سازی کنید.

روش های مختلفی برای اولیت بندی لینک های هدف وجود دارد که عبارتند از:

  • بر اساس عوامل و معیارها: شامل رتبۀ وب سایت و اعتبار دامنه می باشد.
  • بر اساس وبلاگ نویس: شامل تعداد فالوئرهای توئیتر و تعداد بازدیدکنندگان سایت می باشد.
  • بر اساس امکان لینک گیری: شامل مثلاً وبلاگ های مختص به کلمه کلیدی کاپ کیک و وبلاگ های آشپزی می باشد.

بگذارید این موارد را به صورت دقیق تر بررسی کنیم.

معیارهای یک دامنه (Domain metrics)

در فصل پنجم این راهنما، معیارهای لینک بیلدینگ را به طور مفصل دربارۀ این عوامل و معیارها صحبت خواهیم کرد. الان تنها لازم است بدانید که این معیارها همانگونه که می توانند ارزش لینک ها را اندازه گیری کنند، قادر به ارزش گذاری لینک های هدف نیز هستند.

در هنگام اولویت بندی و فیلتر کردن لینک های هدف دو معیار اصلی برای دامنه ها وجود دارد: رتبۀ وب سایت (PageRank) و اعتبار دامنه (Domain Authority). البته شما می توانید هر کدام از این معیارها را به صورت جداگانه و تکی برای هر وب سایت به دست آورید، اما انجام این کار نیازمند صرف زمان زیادی خواهد بود. بهتر است بدانید ابزارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اطلاعات مربوط به همۀ دامنه های موجود در فهرست خود را در لحظه به دست آورید.

می توانید با استفاده از Excel و پلاگین SEO Tools for Excel اطلاعات مربوط به PageRank وب سایت ها را به دست آورید. همچنین با پلاگین Links API که توسط SEOgadget عرضه شده است، اعتبار دامنه های فهرست شدۀ خود را در یک فایل Excel دریافت کنید.

هنگامی که شما این معیارها را به دست آوردید تنها با یک کلیک می توانید نتایج را بر اساس هر کدام از این دو معیار یا بر اساس بالا یا پائین بودن ارقام دامنه ها ترتیب بندی کنید. همچنین در صورتی که دامنه ای رتبۀ بالایی در هیچ کدام از این دو معیار نداشت می توانید به راحتی آن را حذف کنید. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که شما فهرست بلندی از دامنه ها را در اختیار دارید اما زمان کافی برای برقراری ارتباط با همۀ آنها را ندارید. ما در نوین به روش زیر این کار را انجام می دهیم:

ابتدا دامنه ها را بر اساس رتبه سایت مرتب می کنیم و هر دامنه ای که PageRank آن امتیاز زیر ۱ داشته باشد را از فهرست حذف می کنیم. در صورتی که فهرست بلندی در اختیار داشته باشیم حتی ممکن است دامنه هایی که امتیاز زیر ۲ داشته باشند را حذف کنیم.

سپس دامنه ها را بر اساس Domain Authority مرتب می کنیم و همۀ دامنه هایی که امتیازی پائین تر از DA30 یا DA35 دارند را حدف می کنیم. مسلماً نمی توان گفت این روش علمی است چرا که ممکن است در فهرست شما وب سایت نو پایی وجود داشته باشد که محتوای خوب و مرتبطی هم دارد اما به علت آنکه رتبه و اعتبار دامنۀ بالایی ندارد از فهرست حذف شود. در هر صورت، اگر فهرست بلندی از لینک های هدف در اختیار دارید بهتر است در مرحلۀ اولویت بندی ترحم نکنید تا در نهایت فهرستی از وب سایت های با کیفیت و مرتبط در اختیار داشته باشید.

محبوبیت مدیر وب سایت

یکی از روش های مهمی که می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت وب سایت شما جذب کند این است که افراد یا وب سایت های مهمی مطالب شما را به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن مطالب شما توسط وب سایتی معروف یا شخصی تاثیر گذار می تواند تاثیر بسیار مثبتی در افزایش ترافیک و شهرت شما داشته باشد زیرا بسیاری از طرفداران این اشخاص (یا وب سایت ها) نیز به مرور زمان مطالب شما را به اشتراک خواهند گذاشت. بنابراین اگر اعتبار دامنۀ یک وبلاگ نویس به اندازۀ کافی قدرتمند نیست، فوراً او را از فهرست خود خارج نکنید، بلکه بهتر است با جستجو در شبکه های اجتماعی میزان محبوبیت وی را بررسی کنید.

در اینجا هم باز می توانید به راحتی وارد شبکه های اجتماعی شوید و پروفایل وبلاگ نویس ها را به صورت تک تک مشاهده کنید تا از تعداد فالوورهای ایشان مطلع شوید. اگر یادتان باشد در بالا از ابزار Followerwonk برای جستجو استفاده کردیم. خب، ابزار Followerwonk می تواند متریک های دیگری نیز از کاربران توئیتر به ما بدهد، مانند تعداد فالوئرها و امتیاز محبوبیت شان. اگر از Followerwonk فایلی با فرمت CSV دانلود کنید ستونی را خواهید دید که نشان دهندۀ محبوبیت و امتیاز کاربران است:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

از این ستون ها متوجه می شویم که کدام یک از این وبلاگ نویس ها در توئیتر تعداد فالوئر بیشتری دارند. این افراد احتمالاً کسانی هستند که شما می خواهید مطالب تان را با فالوئرهاشان به اشتراک بگذارند.

احتمال لینک بیلدینگ

اینجا مرحله ای است که تحقیقات دستی شما دوباره وارد زمین بازی می شود! همزمان با مرور لینک های هدف خود باید احتمال لینک گرفتن از آنها را نیز ارزیابی کنید. برای انجام این کار هیچ ابزاری وجود ندارد و خودتان بر اساس معیارهای شخصی باید در این زمینه تصمیم بگیرید. یکی از راه های ساده این است که به صورت دستی به این لینک ها از اعداد ۱ تا ۵ امتیاز دهید. عدد ۱ را برای لینک هایی که احتمال کمی برای لینک سازی دارند و عدد ۵ را برای لینک هایی که احتمال بالایی دارند در نظر بگیرید.

برای استفاده از این روش در ابتدا باید از خودتان سوال های زیر را بپرسید:

  • آیا تا به حال به مطلبی خارج از وب سایت خود لینک داده اند؟
  • آیا محتوای وب سایت شان مرتبط با محتوای وب سایت من است؟ (وب سایت های مرتبط با “کاپ کیک” باید امتیاز بالاتری نسبت به وب سایت های آشپزی داشته باشند).
  • آیا وبلاگ آنها در حال حاضر فعالیت دارد؟ (به عبارت دیگر آیا در ماه گذاشته مطلبی را منتشر کرده است؟)

پاسخ به این سوالات می تواند احتمال لینک بیلدینگ در این وب سایت ها را برای شما واضح تر کند.

زمانی که همۀ این اطلاعات را جمع آوری کردید می بایست آنها را دسته بندی کنید. به این ترتیب شما فهرستی از وبلاگ نویس هایی دارید که:

  • احتمالاً به شما لینک می دهند.
  • معیارهای دامنه شان از امتیاز خوبی برخوردار است.
  • فالوئرهای زیادی در شبکه های اجتماعی دارند.

در واقع اعضای فهرست تان، وب سایت هایی هستند که شما باید در اولین فرصت پیام هایی شخصی سازی شده برایشان ارسال کنید. برای این کار بهتر است بار دیگر به وب سایت شان سر بزنید تا طبق اِلمان های موجود در آن پیغام مناسبی برایشان ارسال کنید. انجام این کار باعث می شود پیغام شما معتبر به نظر برسد و به عنوان یک اسپم در نظر گرفته نشود.

در نظر داشته باشید این وب سایت ها می توانند محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا در اصطلاح “Seed” بدهند. Seed دادن سبب می شود که دیگر وب سایت ها نیز از وجود محتوای شما آگاه شوند و نیاز شما برای برقراری ارتباط با آن ها بدون واسطه بر طرف شود.

هم اکنون شما باید فهرستی از وب سایت های با کیفیت که به محتوا یا کمپین شما علاقمندند را در اختیار داشته باشید. اطلاعات تماس آنها را در فهرست تان ثبت و وب سایت های مهم در آن علامت گذاری شده باشند. اکنون زمان آن است که با آنها تماس بگیرید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

توسعه کمپین لینک بیلدینگ

اکنون زمان آن رسیده است که دست به کار شویم و مردم را نسبت به محتوا یا کمپین لینک بیلدینگ خود آگاه سازیم. پیشنهاد می کنیم از مهم ترین لینک هدف خود شروع کنید زیرا اگر این وب سایت های معتبر به شما پاسخ مثبت دهند می توانید از این رابطه برای متقاعد کردن وب سایت های کوچک تر استفاده کنید. زمانی که وب سایت های کوچک تر متوجه شوند وب سایت مهم و تاثیر گذاری محتوای شما را به اشتراک گذاشته است، مطمئناً هنگامی که با آنها تماس می گیرید با روی خوش به شما پاسخ خواهند داد.

شما با یک فرد حقیقی صحبت می کنید

مطمئناً وب سایت های هدفتان توسط ربات های هوشمند اداره نمی شوند. در واقع افراد حقیقی مدیران این وب سایت ها هستند و اگر وب سایت شان مشهور باشد، مطمئن باشید روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنند. این افراد هم مانند شما هستند و حق دارند برای بررسی اعتبار ایمیل شما کمی زمان صرف کنند. ما در ادامه روش های متقاعد کردن مدیران وب سایت ها را بیان خواهیم کرد اما در حال حاضر کافیست به یاد داشته باشید که با یک انسان در ارتباط هستید. از خود بپرسید اگر این فرد را رو در رو می دیدید چگونه با او صحبت می کردید. مسلماً با آنها یک مکالمۀ واقعی خواهید داشت، نه مکالمه ای روزمره!

همچینین این را هم بدانید که هیچ وبلاگ نویسی هر روز صبح با خود نمی گوید “امروز به چه کسی باید لینک بدهم؟” آنها برای لینک دادن به وب سایت شما برنامه ریزی نکرده اند و مطمئناً کارهای بسیاری دارند که برایشان در اولویت قرار دارد. از همین رو، بهتر است بدانید که وبلاگ نویس ها چیزی به شما بدهکار نیستند و متقاعد کردن آنها برای بررسی وبسایتتان، وظیفۀ شماست.

اگر نسبت به انجام این مکالمه نگران هستید، بهتر است در ابتدا محتوای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای وب سایت شما کاربردی است و ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد. درست است که داشتن غرور در این زمینه اشتباه است، اما شما باید باور داشته باشید که خوانندگان به محتوای شما واکنش خوبی نشان خواهند داد. اگر شما در خیابان با کسی هم صحبت شوید و دربارۀ کار خود به او توضیح دهید، آیا آن فرد واکنش خوبی نشان خواهد داد؟ اگر پاسخ تان منفی است، بهتر است پیش از آنکه کمپین خود را گسترش دهید کمی برای ارتقای محتوای خود وقت بگذارید.

چگونه پیام یا ایمیل خوب بنویسید؟

به یاد داشته باشید افرادی که قصد دارید برایشان ایمیل ارسال کنید، افرادی پر مشغله هستند. پیام یا ایمیل شما باید هم دلایل اهمیت محتوای تان را به خوبی برایشان توضیح دهد و هم به اندازۀ کافی کوتاه باشد که حوصلۀ خواندن آن را داشته باشند.

بهتر است نکات زیر را در نوشتن متن پیام خود رعایت کنید:

  • به آنها بگوئید چرا باید به محتوایتان اهمیت دهند.
  • به آنها بگوئید چه کاری می توانند برایتان انجام دهند.
  • به آنها بفهمانید که وب سایتتان معتبر است و ایمیل شما اسپم نیست.

به آنها بگوئید چرا باید به محتوایتان اهمیت دهند

اگر در این مرحله از کمپین لینک بیلدینگ خود قرار دارید، نباید برای نوشتن این قسمت تعلل کنید. اگر در حال تهیه مطلبی برای وبلاگ خود هستید، در همان ابتدا باید از خود بپرسید “چرا این مطلب باید برای کسی مهم باشد که به آن لینک دهد؟” برای پاسخ بهتر “قلّاب” هایمان را بار دیگر مرور می کنیم:

  • مطالب خنده دار
  • مطالب پر حاشیه
  • داده های تصویری
  • مسابقه
  • انتشار محتوای Ego-Bait
  • انتشار محتوای طولانی و مرجع

آیا محتوایتان می تواند در دسته بندی های بالا قرار بگیرد؟ اگر پاسختان منفی است به سراغ سوال بعد می رویم. آیا ویژگی منحصربفردی در محتوای شما وجود دارد تا مخاطبان را جذب کند؟

به احتمال زیاد وبلاگ نویسانی که با آن ها در حال برقراری رابطه هستید در زمینۀ کاری شما فعال هستند و نکات بسیاری را دربارۀ موضوع محتوای شما می دانند. بنابراین بهتر است به وبلاگ آنها مراجعه و چند مطلب آخر آنها را مطالعه کنید و در صورت امکان، دلیلی برای اهمیت دادن به محتوای خود پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر با وبلاگ نویسی در ارتباط هستید که به سینما علاقه دارد، احتمالاً در چند پُست ارسالی اخیر خود مطلبی دربارۀ یک فیلم منتشر کرده است. اگر محتوای شما دربارۀ سینماست یا دربارۀ همان فیلمی است که او برایش مطلبی منتشر کرده، حتماً این نکته را با وی در میان بگذارید. این کار نه تنها دلایل مهم بودن مطلب شما را بیان می کند، بلکه نشان می دهد شما برای خواندن مطالب وبلاگ او وقت گذاشته اید.

به آنها بگوئید چه کاری می توانند برایتان انجام دهند

موضوع بسیاری از ایمیل هایِ ارسالیِ کمپین هایِ لینک بیلدینگ دربارۀ خواسته های ارسال کننده است. حتی برخی از ارسال کنندگان از کلمات “لینک” یا “سئو” در ایمیل خود استفاده نمی کنند تا مبادا وبلاگ نویس، ایمیل آنها را به عنوان اسپم معرفی کند. با این حال، ما نیاز داریم که وبلاگ نویس مورد نظر درخواستمان را اجرا کند. حال این درخواست می تواند صرفاً برای لینک سازی نباشد و دربارۀ موضوعاتی دیگر باشد. موضوعاتی مانند:

  • اشتراک گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس، توئیتر یا فیسبوک
  • قرار دادن لینک شما بروی محتوا (در صورتی که محتوایتان اینفوگرافیک یا ویجت است)
  • قبول کردن یک مطلب از شما به عنوان کاربر مهمان و لینک دادن به آن
  • نوشتن یک مطلب دربارۀ وب سایت یا مطلب شما و لینک دادن به آن

موارد ذکر شده در بالا تنها برخی از مثال ها هستند، اما شما سریعاً متوجه می شوید که هرکدام سطح توقع و موانع مختص به خود را دارند. به عنوان مثال، نوشتن یک مطلب دربارۀ وب سایتتان توسط او، خواستۀ بسیار بزرگی است. در مقابل، به اشتراک گذاشتن مطلب شما در شبکه های اجتماعی تنها چند دقیقه زمان می برد.

هنگامی که می خواهید پیام یا نامۀ خود را بنویسید حتماً نکات بالا را فراموش نکنید. بر اساس میزان هیجان انگیز بودن مطلب خود از وبلاگ نویس ها درخواست کنید. اگر اطمینان دارید محتوایتان فوق العاده است، پس از وبلاگ نویس تقاضای بزرگی کنید.

درخواستِ شما می تواند شامل چند گزینه از موارد بالا باشد. به اشتراک گذاشتن مطالب و لینک دادن به وب سایت تان توسط یک وبلاگ نویس مطرح، ممکن است نتایج بسیار خوبی برای وب سایت شما به دنبال داشته باشد. در عین حال، اگر جواب وبلاگ نویس ها به درخواستِ شما منفی بود می توانید از تاکتیک ظریفی استفاده کنید. برای مثال، اولین تقاضای شما از یک وبلاگ نویس این است که مقاله ای دربارۀ فعالیت شما بنویسد، اما وبلاگ نویس مورد نظر علی رغم اینکه از مطلب شما خوشش آمده به شما جواب منفی می دهد. در اینجا شما می توانید از وی تقاضا کنید که لینک مطلب شما را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارد. اگر وبلاگ نویس فردی مطرح باشد این روش بسیار موثر خواهد بود.

همچنین در صورت رد درخواستتان توسط مدیران یک سایت، در خواستِ بعدی شما می تواند “نوشتن یک مطلب به عنوان کاربر مهمان” باشد.

این روش زمانی موثر است که یک وبلاگ نویس به مطلب شما ابراز علاقه کرده است اما زمان کافی برای نوشتن مطلبی دربارۀ شما را در اختیار ندارد. پیشنهاد می کنیم این نوع لینک سازی را به وب سایت های معتبر و بزرگ پیشنهاد دهید زیرا نوشتن یک مطلب معرفی نیازمند منابع و صرف کمی زمان است.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

نشان دهید که معتبر هستید نه یک اسپمر

برای انجام این کار باید در شخصی سازی ایمیل خود دقت کنید تا وبلاگ نویس مورد نظر به سمت دکمۀ حذف یا اسپم نرود. بهر است بدانید وبلاگ نویس های معروف روزانه تعداد زیادی ایمیل با مضمون لینک سازی دریافت می کنند، پس ارزش دارد تا با صرف کمی وقت ایمیل درخواست خود را شخصی سازی کنید تا متفاوت تر از دیگر ایمیل های ارسالی باشد. روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • استفاده از نام آنها در ایمیل
  • استفاده از عنوان خوب
  • اشاره به ویژگی خاصی از فعالیت آنها
  • استفاده از امضای مناسب در انتهای ایمیل
  • استفاده از ایمیل معتبر
  • اشاره به مکان و موقعیت محلی فعلی (در صورت نیاز)

بگذارید تمام این موارد را با هم بررسی کنیم:

استفاده از نام آنها در ایمیل

به کار بردن نام افراد در ایمیل امری بسیار آسان و راحت است، اما بیشتر ارسال کنندگان علی رغم راحتی نوشتن یک نام، این کار را انجام نمی دهند. استفاده از نام وبلاگ نویس در ایمیل تاثیر بسیار زیادی در خوانده شدن ایمیل شما دارد چرا که توجه فرد را به خود جلب می کند.

شما از طریق روش های زیر می توانید نام وبلاگ نویس ها و مدیران وب سایت را بیابید:

  • بررسی صفحۀ دربارۀ ما
  • بررسی نام نویسنده در هر مطلب
  • بررسی شبکه های اجتماعی وب سایت برای یافتن نام آنها
  • وارد کردن آدرس ایمیل آنها در ابزارهایی مانند Rapportive (برای Gamail) یا Xobni (برای Outlook) که اطلاعات جانبی ایمیل ها را در اختیار شما قرار می دهند.

اگر به هیچ وجه نتوانستید نام آنها را پیدا کنید بهتر است ایمیل خود را با “سلام” آغاز کنید، اما از به کاربردن عباراتی مانند “سلام وبلاگ نویس” یا “مدیر سایت عزیز” خودداری کنید زیرا این روش های نوشتاری منحصر به اسپمرها می باشد.

استفاده از یک عنوان خوب

وبلاگ نویسی که برایش ایمیل ارسال کرده اید پیش از آنکه ایمیل شما را مطالعه کند، عنوان آن را می خواند. اگر از عنوان ایمیل خوشش نیاید، درجا آن را پاک می کند و حتی زحمت باز کردنش را به خود نمی دهد. این بدترین قسمت کار است زیرا شما هیچ فرصتی برای مکالمه با آنها نخواهید داشت و نمی توانید هیچ فیدبکی دریافت کنید.

در این مرحله نکتۀ مهم دیگری نیز وجود دارد: انتخاب یک عنوان بد می تواند باعث شود آنها ایمیل شما را به عنوان اسپم در نظر بگیرند و آن را فیلتر کنند. در این زمان، شما به انتظار وبلاگ نویسی خواهید بود که شاید روزی نگاهی به پوشۀ اسپم ایمیل های خود بیاندازد و ایمیل شما را معتبر فرض کند. در هر صورت، این اتفاق واقعه ای خوشایند نیست.

در زیر نکاتی برای نوشتن یک عنوان خوب را برایتان بیان کرده ایم:

  • عنوان باید کوتاه و صریح باشد.
  • در صورت امکان نام وب سایت را در آن قرار دهید.
  • از حروف بزرگ بیش از حد استفاده نکنید (در انگلیسی).
  • از عبارات “تبادل لینک” یا “درخواست لینک” استفاده نکنید.
  • یکی از ویژگی های منحصر بفرد وب سایت آنها را نام ببرید (مانند نام وب سایت).

اشاره به ویژگی خاصی از فعالیت آنها

انجام این کار بیان گر این است که ایمیل شما کاملاً اختصاصی نگارش و ارسال شده است و مانند بسیاری از ایمیل های انبوه، بی نام و نشان نیست. این کار به مخاطب شما نشان می دهد که شما وقت زیادی را صرف مطالعۀ وبلاگ آنها کرده اید و برای ارسال ایمیل مدتی تحقیق کرده اید. همچنین در این مرحله فرصت دارید به خوبی موقعیت وب سایت خود را توصیف کنید تا وبلاگ نویس به محتوایتان اهمیت دهد.

در زیر برخی ویژگی های جزئی که می توانید در متن ایمیل خود استفاده کنید برایتان بیان شده است:

  • به عنوان و موضوعات آخرین مطالب موجود در وبلاگ شان نگاهی بیاندازید.
  • آخرین توئیت ها و ریتوئیت های آن ها را مطالعه کنید.
  • به دیدگاه های ارسالی شان در قسمت نظرات نگاه بیاندازید.
  • توضیحاتشان در قسمت Bio توئیتر یا دربارۀ ما وب سایت را مشاهده کنید.

تمامی این موارد می توانند اطلاعات مفیدی را دربارۀ وب سایت یا مدیران آنها در خدمت شما دوستان قرار دهند. شما نیز می توانید با استفاده از آنها در متن ایمیل خود، لحن طبیعی تر و زیبا تری به ایمیل خود ببخشید. شما می توانید به شکل زیر از این اطلاعات استفاده کنید:

متوجه شدم که آخرین مطالب وبلاگ شما دربارۀ بهترین فیلم های سال ۲۰۱۵ است. من دقیقاً با رتبه بندی فیلم های شما موافقم و اگر جای شما بودم باز هم فیلم “مکس دیوانه” را در صدر فهرست خود قرار می دادم. در اصل می خواستم مطلبی را با شما به اشتراک بگذارم – در این قسمت لینک خود را قرار می دهید – اینفوگرافیکی در مورد پرفروش ترین فیلم های سال ۲۰۱۵ به همراه هزینۀ تولید و میزان فروش آنها. با توجه به مطالب اخیر وب سایتتان و علاقۀ شخصی شما به سینما با خودم فکر کردم احتمالاً از خواندن این مطلب هم لذت ببرید.

نوشتن این مطلب به هیچ وجه وقت گیر نبود و اطلاعات درون آن با مشاهدۀ آخرین مطالب یک وبلاگ به دست آمد. مسلماً نوشتن چنین متن دقیق و پر جزئیاتی نمی تواند کار یک نرم افزار ارسال اسپم باشد. بنابراین مطمئن باشید چنین مطلبی خوانده خواهد شد.

استفاده از امضای مناسب در انتهای ایمیل

این نکتۀ بسیار کوچکی است که انجام آن به زمان زیادی احتیاج ندارد. شما باید در پایان ایمیل خود از امضای مناسب استفاده کنید. حال شاید بپرسید این امضا چه شکلی است؟ خب در زیر می توانید اطلاعات مربوط به امضا را مشاهده نمایید.

  • نام و نام خانوادگی
  • سِمَت شما در شرکت
  • آدرس وب سایت شما
  • شماره تلفن شما
  • و در صورت نیاز یکی از حساب های شما در شبکه های اجتماعی معتبر

بنابراین امضای شما به شکل زیر خواهد بود:

رامین محمودی
مدیر تولید محتوا
www.novin.com
۰۲۱-۸۸۰۰۳۳۷۳
http://www.instagram.com/novincom

 

اگر امضای شما یه این شکل باشد، مخاطب ایمیل شما متوجه معتبر بودن ایمیل شما خواهد شد چرا که اسپمرها هیچ وقت در پائین قالب ایمیل خود از چنین امضایی استفاده نمی کنند. قرار دادن امضا در متن نامه به مخاطب امکان بررسی وب سایت و شبکه های اجتماعی شما را می دهد.

استفاده از ایمیل معتبر

بحث های زیادی پیرامون استفاده از ایمیل صورت گرفته است. برخی از متخصصان سئو باور دارند که شما همیشه باید از ایمیل معتبر شرکت خود برای مسائل سئو استفاده کنید و نه ایمیل شخصی تان. مثلاً اگر برای شرکت Zappos کار می کنید می بایست ایمیل های خود را با آدرس myname@zappos.com ارسال نمایید.

این بحث به دلیل بد نام بودن سئو کاران مطرح شده است. به عبارت دیگر اگر یک وبلاگ نویس متوجه شود شما برای یک شرکت سئو فعالیت می کنید، احتمال اینکه به درخواست شما پاسخ منفی دهد، افزایش می یابد.

تجربه به ما ثابت کرده است که استفاده از ایمیل شخصی نیز تفاوتی در نتیجه به وجود نمی آورد. در حقیقت، استفاده از ایمیل شخصی می تواند موقعیت مناسبی برای محک زدن کیفیت کار فراهم کند. همیشه از خود بپرسید آیا با توسعه محتوایتان از طریق ایمیل شخصی تان موافق هستید؟ اگر جوابتان به این سوال منفی است، از خود بپرسید آیا لزومی دارد که محتوای خود را توسعه دهید؟

در نهایت شما باید از ایمیلی استفاده کنید که برای شما بهترین نتیجه را به بار می آورد. اما اگر بین دو گزینه حق انتخاب داشتید، از آدرس ایمیل رسمی وب سایت خود استفاده کنید، اما اگر یکی از ایمیل ها در دسترس نبود، با آدرس دیگر ایمیل خود را ارسال کنید. لزومی ندارد برای این کار بیش از حد وقت بگذارید.

نکته مهم دیگر این است که در ارسال ایمیل از طریق Gmail، Yahoo یا Hotmail محتاط باشید. متاسفانه بسیاری از اسپمرها از خدمات رایگان این سرویس دهندگان ایمیل، سواستفاده می کنند. بنابراین زمانی که مخاطب متوجه شود ایمیل شما از یکی از این ۳ سرویس دهنده ایمیل ارسال شده است به احتمال زیاد آدرس ایمیل شما را به عنوان اسپم ریپورت کند.

اشاره به مکان و موقعیت محل فعلی

شاید فرصت استفاده از این گزینه تنها به چند مورد محدود شود، اما زمانی که این فرصت را به دست آوردید بهتر است از آن استفاده کنید چرا که به معتبر نشان دادن موقعیت شما کمک می کند.

نحوۀ استفاده از این ویژگی به این صورت است که اگر شما در همان شهری که وبلاگ نویس فعالیت می کند، سکونت دارید؛ بهتر است آن را در متن ایمیل خود قید کنید. می توانید این مورد را به شکل زیر در متن خود بگنجانید:

از آنجاییکه دفتر ما در شهر سیاتل مستقر شده، تصمیم گرفتیم که با برخی وبلاگ نویس های مقیم سیاتل (مانند شما) تماس بگیریم و از آنها بخواهیم در صورت تمایل برخی از محتوای وب سایت ما را به اشتراک بگذارند.

شما حتی می توانید با برخی از این وبلاگ نویس ها قرار ملاقات ترتیب دهید. هیچ راه بهتر از این نیست که به وبلاگنویس ها ثابت کنید که شخصی حقیقی هستید و دربارۀ کارتان تصمیمات جدی دارید. اگر وبلاگ نویس یا وب سایت هایی را در اطراف محل کار خود می شناسید، پیشنهاد می کنیم برای برقراری روابط کاری مستحکم با آنها قرار ملاقات ترتیب دهید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

پی گیری

ما توانسته ایم از طریق پی گیری های زیاد (تقریباً به اندازۀ مجموع تعداد اولین ایمیل های ارسالی برای هر فرد)، لینک سازی کنیم. می دانیم که ببیشتر مردم مشغله دارند؛ وبلاگ نویس های معروف روزانه صدها یا هزاران ایمیل دریافت می کنند و در جهانی که ما در لحظه ایمیل های خود را بررسی می کنیم احتمال دفن شدن ایمیل شما زیر انبوه ایمیل های تبلیغاتی بسیار بالاست.

به همین دلیل اگر در مرحلۀ اول برای ایمیل ارسالی خود پاسخی دریافت نکردید، پیشنهاد می کنیم آن را پی گیری کنید. مزیت بزرگ پی گیری کردن ایمیل این است که مخاطب شما متوجه می شود که شما فردی حقیقی هستید و برای شرکتی معتبر کار می کنید، نه یک نرم افزار ارسال ایمیل انبوه!

برای اینکه بتوانید به درستی پیامک های خود را پی گیری کنید، باید همۀ پیغام ها را تا حد امکان مرتب کنید و تمام ایمیل های پاسخ داده شده را ذخیره نمایید. قطعاً علاقه ندارید ایمیل فردی که به شما لینک داده است را پی گیری کنید!

روش های مختلفی برای مرتب کردن پیام های ارسالی و دریافتی شما وجود دارد. از استفاده از نرم افزار صفحه گستر Excel گرفته تا سیستم مدیریت روابط با مشتریان (CRM). با هم به چند نمونه از این روش ها نگاهی می اندازیم:

نرم افزار صفحه گستر Excel

زمانی که شما کمپین لینک بیلدینگ خود را آغاز می کنید، استفاده از یک فایل اکسل نیز برای مرتب کردن تماس ها و پی گیری های شما کافیست. حتی در اواسط کار نیز می تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند، اما اگر شما همزمان بروی چند کمپین مختلف فعالیت می کنید، استفاده از یک فایل Excel پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

یک فایل Excel ساده می تواند به شکل زیر باشد:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

اگر باور ندارید باید بگوئیم همه چیز به همین سادگی است. در صورت داشتن اطلاعات جانبی یا متریک های جدید می توانید ستون های جدیدی به فایل اکسل اضافه کنید.

در هر صورت، پس از مدتی استفاده، کار کردن با این نرم افزار کمی دشوار خواهد شد. برای مثال، چه اتفاقی می افتد اگر دومین کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنید و بخواهید با افراد موجود در فهرست خود دوباره تماس بگیرید؟ با یک سیستم اکسل پیشرفته می توان این کار را انجام داد، اما روند کار تا حد زیادی نا منظم خواهد شد.

ابزارهای تخصصی مدیریت تماس ها و ایمیل ها

در این مرحله بهتر است که شما بروی سیستمی مستحکم و متمرکز برای مدیریت روابط تماس ها و ایمیل های خود سرمایه گذاری کنید. سیستم های BuzzStream و Raven، سیستم های خوب و مناسبی برای انجام چنین کارهایی هستند. سعی کنید تا حد امکان از چنین ابزارهایی برای کمپین لینک بیلدینگ خود استفاده کنید تا در وقت تان صرفه جویی شود.

پلاگین بومرنگ (Boomerang)

Boomerang پلاگین رایگانی برای سرویس Gmail است که به ما امکان می دهد ایمیل های کمپین خود را زیر نظر بگیریم. هنگام ارسال یک ایمیل، می توانید به پلاگین بومرنگ بگوئید در صورتی که طی مدت مشخصی ایمیل پاسخی دریافت نکردید، بومرنگ به شما اطلاع دهد تا بتوانید تماس خود را پی گیری کنید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

با استفاده از روش هایی که در ادامه به شما آموزش می دهیم می توانید ایمیل های خود را پی گیری کنید.

چگونه ایمیل ها را پی گیری کنیم؟

اگر می خواهید ایمیل های خود را پیگیری کنید، توصیه ما این است که ایمیل پی گیری تان کوتاه و صریح باشد زیرا قبلاً ایمیلی حاوی تمام جزئیات را برایشان ارسال کرده اید، بنابراین نیازی نیست بار دیگر همۀ آن موارد را نام ببرید. اگر دقیقاً برای همان ایمیلی که ارسال کرده بودید Reply بفرستید، مخاطبتان می تواند با اسکرول کردن صفحه ایمیل قبلی شما را نیز بخواند.

می توانید به راحتی متنی مانند متن زیر را برایشان ارسال کنید:

سلام (نام مخاطب)

می خواستم ایمیلی که چند روز پیش برایتان ارسال کردم را پی گیری کنم (ایمیل قبلی در پائین قرار دارد). در صورت امکان خیلی علاقه دارم نظرتان را راجع به این مقاله بدانم و اینکه آیا علاقه دارید این مقاله را با خوانندگانتان به اشتراک بگذارید.

منتظر پاسختان هستم

ارادتمند

رامین

(در این قسمت ایمیل اصلی را قرار دهید تا سریعتر شما را به یاد بیاورند)

این متن کاملاً ساده، زیبا، مختصر و مودبانه نوشته شده است.

پیشنهاد می کنیم ایمیل های خود را تنها یک بار پی گیری کنید. در صورتی که باز هم پاسخی دریافت نکردید، بهتر است که به سراغ نفر بعد بروید و برای این کمپین لینک بیلدینگ تان دیگر با او تماس نگیرید. زیرا اگر ارسال ایمیل هایتان را ادامه دهید امکان دارد به عنوان فردی مزاحم شما را بشناسند. در این صورت در آینده نخواهید توانست با آنها روابط کاری داشته باشید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

کنار آمدن با پاسخ های منفی

بالاخره بهتر است بدانید که احتمالاً پاسخ بسیاری از افراد منفی خواهد بود. این اتفاق کاملاً طبیعی است و لزومی ندارد از این بابت نگران باشید. در واقع، این برقراری ارتباط فرصت آشنایی با یک وبلاگ نویس را در اختیار شما قرار می دهد که برای سنجش کیفیت کارتان بسیار ارزنده است. در صورت دریافت پاسخ های منفی نکات زیر را حتماً به خاطر داشته باشید.

به ایمیل ها پاسخ دهید و هیچ کدام را نادیده نگیرید

نادیده گرفتن یک ایمیل کار بسیار ساده ای است، مخصوصاً زمانی که شما ساعت ها وقت صرف نوشتن یک مقاله کرده باشید. اما، نادیده گرفتن ایمیل به معنی از بین بردن شانس ارتباط با این افراد در آینده است. ممکن است در حال حاضر مقاله تان را دوست نداشته باشند، اما ممکن است در آینده مطلبی منتشر کنید که آن ها دوست داشته باشند. یادتان باشد که هیچ وقت پل های ارتباطی خود را از بین نبرید.

تا جایی که ممکن است نظراتشان را بپرسید

زمانی که به ایمیل مخاطبان خود پاسخ می دهید، سعی کنید از آنها بپرسید چرا به لینک دادن به شما علاقه ای ندارند. حتماً از آنها بپرسید که چگونه می توانید محتوای خود را بهبود بخشید تا راحت تر آن را تبلیغ کنید. آیا راه بهتری برای نشان دادن محتوایتان وجود دارد؟ آیا می توانید با اضافه کردن برخی مطالب، محتوایی تاثیرگذار و ارزشمند تولید کنید؟

برخی اوقات مشکل محتوا نیست. ممکن است وبلاگ نویس مورد نظر زمان کافی برای لینک دادن به محتوا یا نوشتن مطلبی دربارۀ وب سایت شما را نداشته باشد. در این مواقع می توانید به او پیشنهاد دهید که خودتان مسئولیت نوشتن مطلب را بر عهده می گیرید تا نیازی نباشد او برای نوشتن یک مطلب وقت بگذارد.

در همین حین می توانید از آنها بپرسید چه نوع محتوایی در صنعتی که در آن فعالیت دارند، وجود ندارد. آیا به محتوای خاصی نیاز دارند اما زمان کافی برای تولید آن را در اختیار ندارند؟ این فرصت بسیار خوبی است. برای مثال، شما می توانید برای تولید یک محتوا (متن، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و …) با یک وبلاگ نویس همکاری کنید. شما محتوای مورد نظر را ایجاد می کنید و آنها با استفاده از ارتباطاتی که در اختیار دارند آن را تبلیغ می کنند. به این ترتیب از طریق همکاری با یکدیگر محتوایی ارزشمند برای صنعت خود تولید می کنید.

یا اینکه آنها ایدۀ خوبی برای تولید محتوا به شما می دهند. شما با استفاده از ایدۀ ایشان محتوای مورد نظر را تولید می کنید و برایشان ارسال می کنید. مطمئن باشید این بار به نوع دیگری با شما رفتار خواهند کرد. اگر محتوایتان درجه یک باشد، ممکن است آنها از شما درخواست کنند که لینکشان را در مطلبتان قرار بدهید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

نکاتی مهم برای توسعۀ بهتر کمیپن لینک بیلدینگ

درست است که شما می خواهید وقت خود را صرف شخصی سازی ایمیل ها کنید، اما ابزارهایی وجود دارند که می توانند به روند کارها سرعت بخشند، بدون آنکه به محتوای شما آسیبی برسد.

پلاگین Boomerang

در ابتدای مقاله پلاگین بومرنگ را معرفی کردیم. بومرنگ ابزار بسیار مناسبی برای پی گیری ایمیل های ارسالی تان می باشد.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

بومرنگ یک ویژگی منحصر بفرد دیگری نیز دارد که آن زمانبندی ایمیل های ارسالی است. این ویژگی زمانی کاربرد دارد که شما در مناطق زمانی مختلف در حال توسعه کمپین خود هستید. مثلاً اگر شما در تهران هستید و مخاطب شما در انگلستان زندگی می کند به علت تفاوت زمانی موجود، نباید در هر ساعتی که خواستید برای او ایمیل ارسال کنید.

با نصب پلاگین Boomerang آیکون کوچکی در Gmail شما قرار خواهد گرفت:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

هنگامی که شما ایمیل خود را ایجاد می کنید، با فشار دادن این دکمه، کشویی مانند عکس بالا ظاهر خواهد شد. از طریق گزینه های داخل این نوار می توانید ایمیل خود را زمانبندی کنید تا در ساعت مناسب به مخاطبتان ارسال شود.

پاسخ های آماده (Canned Responses)

پاسخ های آماده یکی از امکانات موجود در Gmail Labs می باشد (نحوۀ فعالسازی Canned Responses) که به شما امکان می دهد جواب های از پیش نوشته شده ای را به متن ایمیل خود وارد کنید. این ویژگی چند مزیت مهم دارد. اولین مزیت این است که دیگر لازم نیست هر بار متن خود را درون ایمیل ها Copy/Paste کنید. در عوض می توانید با استفاده از پاسخ های آماده، متن مورد نظرتان را با یک کلید به قالب ایمیل خود بیافزایید:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟
استفاده از این ویژگی به همراه پلاگین Boomerang روند پی گیری تماس ها را تسریع می کند. شما می توانید ایمیل آماده ای را برای افرادی که در ارتباط هستید ایجاد نمایید. برای این کار می توانید از نمونه ای که در بالا استفاده کردیم کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که قسمت هایی که با رنگ زرد هایلایت شده اند، قسمت هایی هستند که باید برای هر فرد شخصی سازی شوند. شخصی سازی کردن این قسمت های بسیار مهم است چرا که باعث می شود شانس لینک سازی شما را افزایش خواهد داد.

پلاگین Rapportive

Rapportive پلاگینی کاربردی برای سرویس های Gmail و Outlook می باشد که اطلاعاتی کاربردی از مخاطب ایمیل را در اختیار شما قرار می دهد. پلاگین Rapportive اطلاعات مفیدی را به شکل زیر در اختیار شما قرار می‌دهد:

نکات مهم کمپین لینک بیلدینگ

این اطلاعات در بهتر شدن شخصی سازی ایمیل به شما کمک می کند. برای مثال، اگر در شبکه اجتماعی خود مطلبی را قرار داده است که دربارۀ آن اطلاعاتی دارید می توانید در زیر آن پُست، دیدگاه خود را ثبت کنید. این کار نشان می دهد که شما با فعالیت وی آشنا هستید و به صورت رندوم برای وی ایمیل نفرستادید.

نبایدهای توسعۀ کمپین لینک بیلدینگ

چند اشتباه رایج در روند لینک سازی وجود دارد که توصیه می کنیم از انجام آنها پرهیز کنید. انجام دادن اشتباه طبیعی است و ما باید از اشتباهات خود عبرت بگیریم. خوشبختانه در این بخش از مقاله، ما اشتباهاتی که دیگران انجام داده اند را برایتان بازگو می کنیم تا شما در کمپین لینک بیلدینگ خود از انجامشان پرهیز کنید.

استفاده از نرم افزارهای ارسال ایمیل انبوه

نرم افزارها و وب سایت های بسیاری وجود دارند که به شما اجازه می دهند در لحظه به افراد بسیار زیادی ایمیل ارسال کنید. ارسال چنین ایمیل هایی زمانی جواب می دهد که مخاطبانتان منتظر دریافت ایمیل های شما هستند و برای دریافت ایمیل هایتان ثبت نام کرده اند. بسیاری از شرکت ها از این شیوه برای ارسال ایمیل های خود استفاده می کنند. اما زمانی که می خواهید لینک سازی کنید، به هیچ وجه از سیستم های ارسال ایمیل انبوه استفاده نکنید. چرا؟ به دلایل زیر:

  • امکان شخصی سازی ایمیل های انبوه وجود ندارد (و اگر این امکان وجود داشته باشد درصد خطای آن بسیار بالاست).
  • اگر اشتباهی در ایمیل شما وجود داشته باشد، تنها یک نفر آن را مشاهده نخواهد کرد.
  • اگر چند نفر از مخاطبانتان به عنوان اسپم شما را ریپورت کنند، ایمیل شما به فهرست بلک لیست اضافه خواهد شد.
  • در بسیاری از کشورهای جهان، در صورتی که مخاطب اجازۀ این کار را به شما نداده باشد، ارسال چنین ایمیل هایی جُرم محسوب می شود.

به خاطر داشته باشید با این کار نه تنها خود را در جهان اینترنت بدنام می کنید، بلکه شهرت وب سایتی که برای آن کار می کنید را نیز به خطر می اندازید و صاحب وب سایت در آینده نخواهد توانست از آدرس ایمیل وب سایت استفاده کند.

شخصی سازی نکردن قالب ایمیل

در بخش های قبلی این مقاله، یک نمونه قالب ایمیل را مشاهده کردید و ما گفتیم که این قالب مناسب پی گیری ایمیل های ارسالی شماست:

نبایدهای کمپین لینک بیلدینگ

تصور کنید این قالب را بدون آنکه شخصی سازی کنید و به همراه قسمت های زرد رنگ به مخاطب خود ارسال کنید؟ احتمال اینکه به شما پاسخ مثبت دهند کمتر از ۱% خواهد بود. به همین دلیل قسمت هایی را که باید شخصی سازی کنید با رنگ زرد مشخص کنید تا همیشه جلوی چشمتان باشند.

اگر چنین اتفاقی افتاد و ایمیلی را بدون شخصی سازی ارسال کردید، در صورتی که بتوانید سریع واکنش نشان دهید ابزار Undo موجود در Gmail Labs می تواند شما را نجات دهد.

چه مدت زمان لازم است تا کمپین لینک بیلدینگ نتیجه دهد؟

چه مدت زمانی لازم است تا کمپین لینک بیلدینگ نتیجه دهد؟

همانطور که در بخش “تعیین هدف” همین مقاله اشاره کردیم، لینک سازی برای سئو بسیار اهمیت دارد اما اثرات آن در کوتاه مدت مشخص نمی شود. مدت زمان لازم برای تاثیر گذاشتن لینک سازی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • میزان رقابت اینترنتی در صنعتی که در آن فعالیت دارید.
  • میزان رقابت بر سر کلمۀ کلیدی که برای آن لینک سازی کرده اید.
  • میزان فعال بودن رقبای شما، اگر آنها نیز مدام در حال لینک سازی باشند.
  • نوع لینک هایی که می سازید.
  • تاریخچه و قدرت دامنۀ وب سایت شما

این عوامل همگی در رتبه بندی وب سایت شما تاثیر گذارند و ممکن است چند روز یا چند ماه طول بکشد که لینک سازی های شما جواب دهد. شما باید بر اساس این واقعیت از کمپین لینک بیلدینگ خود انتظار داشته باشید و بدانید که لینک سازی راهکاری کوتاه مدت نیست.

البته اگر به طور مداوم مشغول به لینک سازی باشید، به طور حتم متوجه افزایش ترافیک وب سایت خود خواهید شد. لینک سازی هیچ وقت به صورت لحظه ای نتیجه بخش نخواهد بود. لینک سازی در کنار تولید محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات گوگل، یکی از روش های ارتقای سئو می باشد. در واقع، انجام این فعالیت ها به طور مستمر و همزمان است که وب سایت شما را در صدر نتایج جستجو قرار می دهد.

منبع: Moz.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت
سئو
اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت

همانطور که در مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت در بلاگ توضیح دادیم سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو میباشد. اما باید ببینیم سئو برای سایت ها چه اهمیتی دارد ؟ و چرا باید هر سایتی که میخواهد در دنیای تجارت الکترونیک موفق باشد نیاز …

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات