صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۲)

آموزش سئو

عوامل بسیار زیادی در موفقیت یک صفحه فرود وجود دارند. در اینجا تلاش خواهیم کرد به تعدادی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک لندینگ پیج اشاره کنیم.
یک عنوان چشم‌گیر!

همه چیز از عنوان شروع می‌شود. ایجاد علاقه، جلب توجه و درک موضوع همگی با عنوان اصلی ارتباط مستقیم دارند. عنوان، اولین و مهم‌ترین بخش یک صفحه فرود است. عنوان باید توجه مخاطب را جلب کرده و به مخاطب توضیح دهد که محصول مورد نظر دقیقاً چیست. همچنین بهتر است که توضیحات شما کوتاه باشد. هرگز برای نوشتن عنوان، بیشتر از ۲۰ کلمه استفاده نکنید. در بهترین حالت، باید از ۱۰ کلمه استفاده شود.

برای مثال، صفحه فرود این سایت را ببینید. عنوان صفحه کوتاه، گیرا و مشخص است و مستقیماً به مشکل احتمالی مخاطب اشاره می‌کند (از عجیب و غریب بودن خسته شده‌ام!). مخاطبان با خواندن این عنوان می‌دانند از این وب‌سایت چه انتظاری باید داشته باشند.

صفحه فرود
یک زیرعنوان متقاعد کننده

اگر عنوان اصلی وظیفه جلب توجه خواننده را به عهده دارد، زیرعنوان کارش این است که این فرد را در صفحه نگه دارد. زیرعنوان‌ها معمولاً (البته نه همیشه!) درست زیرِ عنوانِ اصلی قرار می‌گیرند. وظیفۀ آنها ارائه توضیحات بیشتر به مخاطب و تشویق او به مطالعه بقیه مطلب است؛ در واقع ادامه عنوان اصلی با اندکی جزئیات بیشتر!
استفاده از تصاویر

مغزِ انسان، تصاویر را ۶۰۰۰ برابر سریع‌تر از متون پردازش می‌کند. وجود تصاویر در صفحات فرود قطعاً تاثیرگذار خواهند بود.

تصاویری که به کار می‌برید باید بزرگ بوده و مرتبط به کسب و کار شما باشند. اگر در سایت‌تان محصولی را به فروش می‌رسانید، صفحه فرود شما حتماً باید تصویری از آن محصول داشته باشد. اگر کار شما خدماتی است که آن تصویر درست همانند عنوان اصلی، وظیفه جلب توجه مخاطب را به عهده دارد. فراموش نکنید که کیفیت این تصاویر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

یک مثال عالی از این روش، وب‌سایت Shutterstock است که از قدرت تصویر در صفحه فرود نهایت استفاده را برده است.

صفحه فرود
یک توضیح تکمیلی

اگر کاربر متوجه نشود موضوع از چه قرار است، به سرعت سایت را ترک خواهد کرد. توضیحات تکمیلی باید در صفحات فرود وجود داشته باشند و لحن آنها نیز باید ساده، مستقیم و قابل فهم باشد.

لازم نیست که این توضیح خود یک پاراگراف جدا باشد، بلکه زیر عنوان، تصویر یا حتی خود عنوان اصلی نیز بسته به شرایط می‌توانند این نقش را ایفا کنند. دیگر ویژگی مهم این توضیحات، نشان دادن منافع کاربر است.

صفحه فرود

کار خوب دیگری هم که می‌توانید انجام دهید، فهرست کردن فواید کار با سایت شما است. این فواید هم درست همانند توضیحات تکمیلی، باید کوتاه، ساده و قابل فهم باشند.
جریان منطقی

جریان منطقی یک صفحه فرود درست به اندازه محتوای آن اهمیت دارد. یک مشتری واقعاً علاقمند، Landing Page را کامل مطالعه خواهد کرد. به خاطر همین افراد هم که شده، باید این افراد را در یک مسیر فکری هدایت کنید که منطقی و قانع‌کننده باشد.

صفحه فرود شما باید با توضیحاتِ کامل از جمله منافع مشتری آغاز شده و با یک Call to Action خوب پایان یابد. صفحه فرود را به چند بخش تقسیم کرده و در هر کدام از یکی از ویژگی‌های خدمات خود سخن بگویید.

محل دکمه CTA اهمیت فراوانی دارد. شما حتی می‌توانید از چندین CTA استفاده کرده و هر کدام را در یکی از بخش‌های لندینگ پیج خود قرار دهید. در صفحه فرود خود از مولفه‌های متقاعدکننده استفاده کنید.
این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  صفحه در شبکه اجتماعی یا طراحی سایت ! کدام مهمتر است؟

به یاد داشته باشید که صفحات فرودِ طولانی در صورت جذاب بودنِ مطالب، بسیار اثربخش هستند. از به کار بردن فُرم‌های طولانی هراس نداشته باشید.
مطرح کردن یک موضوع دردناک

آدم‌ها از درد و رنج فراری هستند و برای دوری از آن هر کاری می‌کنند. هر محصول یا خدمتی که در دنیا وجود دارد به نوعی در تلاش است دردی را تسکین بدهد. اگر مخاطب‌تان را وادار کنید به مشکلی فکر کند، به صورت خودکار به راه حل آن – که محصول یا خدمات شماست – فکر خواهد کرد.

به جای آنکه به کاربر بگویید با خدمات شما چه چیزی به دست می‌آورد، به او یادآوری کنید که بدون شما چه چیزی را از دست خواهد داد. برای مثال، به دست آوردن ۵۰۰ هزار تومان لذت‌بخش است، اما حس از دست ندادن ۵۰۰ هزارتومان لذت‌بخش‌تر هم هست. در مرحله بعدی باید روی این مسئله تاکید کنید که محصول/خدمات شما، برطرف کننده آن درد خواهد بود.

در این مثال، به خوبی از مطرح شدن یک درد فیزیکی (کمردرد) در صفحه فرود استفاده شده است.

صفحه فرود
از لذت‌ها سخن بگویید

ما آدم‌ها همان قدر که از درد فراری هستیم، به دنبال لذت هم می‌رویم. در لندینگ پیج خود، حتما به لذت استفاده از محصول یا خدمات‌تان اشاره کنید. هر محصول یا خدمتی می‌تواند به شکلی ارائه شود که هم لذت احساسی و هم لذت روانشناختی را به مخاطب نشان دهد.

Mixpanel شرکتی است که ارائه کننده خدمات A/B است. قبلاً درباره آزمایش A/B صحبت کرده‌ایم. چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌آید، مگر نه؟ صفحه فرود Mixpanel طوری طراحی شده که نوعی حس کنجکاوی و شگفتی را در ذهن مخاطب برانگیزد و این رمز موفقیت Mixpanel در ارائه خدمات خود است.

صفحه فرود
نقل‌ قول‌های اطمینان دهنده

برای یک کاربر ناآشنا که هنوز به وب‌سایت مورد نظر اطمینان نکرده است، چه چیز بهتر از آنکه ببیند دیگر کاربران هم آن وب‌سایت را تایید کرده‌اند؟ استفاده از نقل‌ قول‌های افراد، امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای جلب اعتماد مخاطبان شده است.

صفحه فرود

از جملات افراد واقعی استفاده کنید. اگر این افراد مشهور باشند که چه بهتر! اما سعی کنید این نقل قول‌ها را تا حد ممکن طوری انتخاب کنید که به جامعه هدف شما نزدیک باشند. حتماً از تصاویر و حتی‌الامکان از ویدیوهای آن افراد هم استفاده کنید.
روش‌های ارتباط

قراردادن چندین شماره تلفن، آدرس‌ ایمیل، فرم‌های ارتباط و یک آدرس فیزیکی علاوه بر آنکه امکان ارتباط مخاطبان با شما را فراهم می‌سازد، برای شما اعتبار ساز خواهد بود. هرچه این اطلاعات بیشتر و کامل‌تر باشند، اطمینان افراد نیز بیشتر به شما جلب خواهد شد. دست کم با این روش می‌توانید واقعی بودن خود را به مخاطب نشان دهید و در صورت وجود امکانِ چت آنلاین، این اطمینان بیشتر هم خواهد شد.
گارانتی‌ها

استفاده از نمادهایی که اطمینان می‌دهند خدمات و محصولات شما واقعی هستند می‌تواند در موفقیت Landing Page شما بسیار موثر باشد. برای ما ایرانی‌ها، چندسالی است که لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی یاای نماد تبدیل به یکی از عوامل اطمینان‌دهنده در هنگام استفاده از وب‌سایت‌های فروش شده است.

صفحه فرود
نتیجه‌گیری

صفحات فرود یا Landing Page ها، صفحاتی ساده و هدفمند هستند که به منظور خوش‌آمدگویی به مخاطب، دعوت از او به انجام کاری یا معرفی یک محصول/خدمات خاص طراحی شده‌اند. طراحی و ساخت صحیح این صفحات، می‌تواند تاثیر فراوانی در ترافیک سایت، فروش و سود شما داشته باشد. امروزه استفاده از این صفحات به همراه CTA های مناسب، یکی از بایدها در جنبه‌های متفاوت تجارت الکترونیک است.

امیدوارم که در این مقاله توانسته باشم به خوبی کارکرد صفحات فرود را برایتان توضیح دهم. اگر تجربه‌ای در زمینه ساخت و طراحی Landing Page دارید یا اگر بنده نکته‌ای را از قلم انداخته‌ام خوشحال می‌شوم آن را به بنده گوشزد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات