الگوریتم Hilltop و تاثیر آن بر سئوی مدرن

438

الگوریتم هیلتاپ (Hilltop Algorithm) یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این الگوریتم از زمان معرفی اش تاثیرات قابل توجهی بر روی نتایج این موتور جستجو داشته و همچنان نیز پس از گذشت ۱۵ سال، این تاثیرات ادامه دارند.

به عنوان یک شخص حرفه ای در عرصه وب، بسیار مهم و ضروری است که تأثیر الگوریتم هیلتاپ را بر سئو بدانید تا به کمک آن به درک عمیق تری از پایه و اساس سئوی مدرن و امروزی دست پیدا کنید. پیش از هرچیز یکبار الگوریتم هیلتاپ را باهم مرور می کنیم.
الگوریتم هیلتاپ چیست؟

در ابتدا هدف اصلی الگوریتم هیلتاپ شناسایی سایت های مرجع و دایرکتوری های معتبر برای معرفی سایت ها در حوزه های گوناگون بود. گوگل این سایت ها را بررسی کرده و ارزش و اعتبار آنها را مشخص مینمود. بعد از تایید یک سایت به عنوان مرجع معتبر صفحاتی که در آن معرفی شده بودند شانس زیادی برای کسب جایگاه در نتایج گوگل داشتند.

همین مسئله موجب شد که در آن سالها دایرکتوری های معتبر مانند Dmoz، Yahoo و Wikipedia ارزشمندترین فضاها برای لینک سازی سایت های کوچکتر باشند. به کمک الگوریتم هیلتاپ، گوگل می توانست سایت های مرجع را شناسایی کرده و از طریق آنها سایت های معتبر را پیدا کند.
تاثیر dmoz در الگوریتم هیلتاپ گوگل

مشخصا الگوریتم هیلتاپ یکی از قدیمی ترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است، اما داشتن آگاهی از الگوریتم هیلتاپ حتی بعنوان یک الگوریتم بسیار قدیمی می تواند رفتار امروزی سئو را توضیح داده و به عنوان دانش پایه ای و اساسی برای فهم سئوی مدرن به کار گرفته شود.

اطلاعاتی که از الگوریتم های پیشین به دست می آورید به شما این امکان را می دهد که الگوریتم های جدید را به عنوان بخشی کوچک از تصویری بزرگتر ببینید و دید شما را از نگاهی محدود به یک الگوریتم خاص حفظ می کند. بدین ترتیب به درکی کلی تر و بهتر از سئو دست پیدا کرده و می توانید انقلاب موتورهای جستجو و سئو را به طور کامل درک کنید.

گوگل در مورد نحوه عملکرد این الگوریتم اینطور توضیح می دهد :

“تعداد و کیفیت لینک های خارجی، راهی مناسب برای تعیین اعتبار صفحات وب است. اما تفاوت اصلی هیلتاپ با سایر الگوریتم ها این است که در این الگوریتم تنها صفحات و منابع تخصصی در نظر گرفته می شوند. صفحاتی که هدف از آن ها هدایت کاربران به سمت منابع ارزشمند است”

هیلتاپ را میتوان یکی از انواع “الگوریتم های ارتباط سنج” دانست که مانند پیج رنک بر اساس لینک دهی میان سایت ها فعالیت می کند اما عملکرد این دو الگوریتم کمی متفاوت است. در حالی که الگوریتم پیج رنک از تمام فضای وب برای رتبه دهی صفحات استفاده می کند، الگوریتم هیلتاپ صفحات تخصصی را هدف قرار می دهد و از طریق آن ها برای صفحات قابل اطمینان و معتبر تصمیم گیری می کند.

بنابراین الگوریتم هیلتاپ به جای استفاده از کل فضای وب برای رتبه دهی، از سایت هایی استفاده می کند که از طرف وبسایت های تخص

تأثیر الگوریتم هیلتاپ بر سئو

الگوریتم دیرینه ی گوگل یعنی هیلتاپ، تأثیری بنیادین بر سئو گذاشت. از این الگوریتم این طور برداشت می شد که لینک هایی که از سمت سایت هایی با دامنه .edu کسب شده باشد، لینک هایی که از دایرکتوری های اصلی و مهم (yahoo, zeal, dmoz, botw) گرفته شده باشد و لینک های به دست آمده از سایت های مرتبط با رتبه بالا همگی باعث پیشرفت در رتبه سایت می شوند.

سال ها پیش و در زمان معرفی الگوریتم هیلتاپ، تنها با کسب یک لینک از یک سایت مرتبط با رتبه بالا می توانستید شاهد پیشرفت چشمگیر رتبه خود باشید. همچنین ثبت سایت در دایرکتوری ها و گرفتن لینک از آن ها باعث بهبود رتبه و جایگاه وبسایت می شد. علت آن هم این بود که از دایرکتوری ها به عنوان یک منبع معتبر برای شناخت سایت های با کیفیت استفاده می شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *