استراتژی لینک سازی دیجی کالا

آموزش سئو

تکنیک های لینک سازی داخلی دیجی کالا

مبحث استراتژی بسیار گسترده است و از لحظه انتخاب کلمه کلیدی تا تعیین ساختار سایت و انتشار محتوا را پوشش میدهد. مباحث زیادی میتوان در این زمینه مطرح نمود که هریک نقش بسزایی در درک صحیح گوگل از سایت شما و دسترسی سریع کاربران به محتوا خواهند داشت. در این بخش تلاش میکنیم یکی از مهم ترین سوالات کاربران وبسیما یعنی استراتژی مناسب برای لینک سازی داخلی را به صورت کلی بررسی کرده و تکنیک های موفق را به شما معرفی کنیم.

برای این مقاله از یکی از سایت های مطرح و موفق در فضای وب فارسی یعنی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بعنوان نمونه استفاده می کنیم تا درک بهتری از مباحث مطرح شده برای شما ایجاد گردد. دیجی کالا با موفقیت هایی که در چند سال اخیر کسب کرده است به یکی از مراجع اصلی طراحان سایت و متخصصین سئو برای الگو برداری در استراتژی های لینک سازی و بازاریابی محتوا تبدیل شده است. در حالیکه بسیاری از تصمیم گیری ها در مجموعه های بزرگ بیشتر به بهبود تجربه کاربری توجه دارند تا سئو و همچنین برخی تکنیک ها به گونه ای پیاده سازی شده اند که ممکن است در نگاه اول موجب گمراه شدن شما شوند ولی با بررسی دقیق تر میتوان ایده پنهان در آنها را پیدا کرد.
آنالیز سئو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
بهترین استراتژی های لینک سازی داخلی

توجه ما در این مقاله به استراتژی های به کار گرفته شده توسط دیجی کالا است ولی به آنها بسنده نمی کنیم و تلاش میکنیم نگاهی جامع به لینک سازی داخلی داشته باشیم و هر کجا که نمونه ای در دیجی کالا یافتیم با شما به اشتراک بگذاریم. پس به این مقاله بعنوان یک تحلیل از سایت دیجی کالا نگاه نکنید بلکه یک آموزش دقیق از لینک سازی داخلی است که از مثال های عینی در آن استفاده شده.

لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا یک شبکه داخلی در سایت خود ایجاد کرده و صفحات ارزشمند را به گوگل و کاربر معرفی کنید. نکته جالب توجه این است که لینک های داخلی از نظر تاثیر بر سئو تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به طور کلی میتوان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم نمود که عبارتند از؛ منوی هدر سایت، لینک های موجود در محتوا و لینک های موجود در فوتر یا سایدبار. در ادامه برخی از مهمترین نکات مربوط به لینک سازی داخلی را مرور میکنیم:
۱- لینک های محتوایی ارزش بیشتری دارند

اگر در محتوای مقاله یا محصول خود به یک صفحه دیگر لینک دهید ارزش بیشتری برای صفحه هدف ایجاد خواهید کرد. بسیاری معتقدند که لینک های موجود در هدر و منوی سایت ارزشمندتر هستند ولی دلیل اصلی تاثیرگذاری آنها، تکرار در صفحات بسیار است نه ارزش بالای این فضا.

زمانیکه یک لینک در محتوای شما قرار میگیرد به این معنی است که ارتباط مستقیمی میان این دو صفحه وجود دارد و از نظر موضوعی به یکدیگر نزدیک هستند. وقتی صفحه ای را در میان متن و محتوای خود به کاربر معرفی میکنید ارزشی دوچندان از دید ربات های گوگل دریافت خواهد کرد. دقت کنید که این لینک سازی اگر بی هدف و نامرتبط باشد تاثیر خود را بر سئو  از دست خواهد داد.

یکی دیگر از تاثیرات مثبت این روش حذف عباراتی است که باید در منوی سایت نمایش داده شوند. بعنوان مثال شما باید صفحات مربوط به هر دسته بندی را مستقیما با نام آن یا عبارتی کلی که جستجوی بالایی ندارد لینک کنید و حضور این لینک در منو مشکلات زیادی برای لینک سازی محتوایی شما ایجاد میکند. برای ایجاد لینک به صفحه لوازم خانگی شما باید همین عبارت را در منو قرار دهید در حالیکه این عبارت در طراحی فروشگاه اینترنتی جذابیت لازم را ندارد به همین منظور دیجی کلا فضایی جدید در صفحات لندینگ خود ایجاد نموده تا وظیفه لینک سازی داخلی با عبارات هدف را انجام دهد. تصویر زیر نمونه ای از این لینک سازی است.
لینک سازی داخلی دیجی کالا در محتوای صفحه

۲- لینک های بیشتر ارزش کمتری دارند

ممکن است تصور کنید که چون لینک سازی داخلی ارزشمند است میتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید! و شروع میکنید به لینک دادن به صفحات مختلف سایت از یک صفحه. هرچقدر تعداد لینک های موجود در محتوای شما بیشتر باشد ارزش و اعتبار منتقل شده به هر یک از آنها کاهش می یابد.

تصور کنید که یک پارچ بزرگ آب یخ دارید و هر لینک در صفحه شما مانند یک کودک تشنه است. هرچقدر تعداد لیوان های خالی بیشتر  باشد سهم هریک

سعی کنید در محتوای هر صفحه تنها به صفحاتی لینک دهید که از نظر محتوایی و موضوعی ارتباط نزدیکی با صفحه مبدا داشته باشند و از لینک سازی بی هدف به صفحات دیگر سایت خودداری کنید. یکی از تکنیک های رایج، لینک سازی خودکار در محتوای صفحات است که به صورت اتوماتیک عباراتی مشخص را به صفحات هدف لینک میکند. این تکنیک مدت هاست که تاثیر خود را از دست داده و حتی در مواردی میتواند موجب کم اعتبار شدن صفحه شما از نظر گوگل شود.
تاثیر تعداد لینک های زیاد در محتوای صفحه

همانطور که در این تصویر بالا مشاهده میکنید تعداد لینک های استفاده شده در این باکس محتوای دیجی کالا بسیار زیاد است و این مورد یکی از اشتباهات تیم سئو دیجی کالا محسوب میشود زیرا در محتوایی کم، لینک هایی بسیار به کار برده اند. در عمل استفاده از یک تکنیک در دو صفحه از سایت میتواند نتایج متفاوتی داشته باشد. تصویر پیشین یک استراتژی لینک سازی داخلی درست و تصویر جدید نمایی از زیاده خواهی متخصص سئو است.
۳- لینک هایی که بیشتر دیده شوند ارزشمندتر هستند

گوگل تلاش میکند محتوای صفحه را همانند یک کاربر تحلیل کند. کاری که به ظاهر دشوار است ولی هم اکنون برای ربات های گوگل ممکن شده است. اگر فونت شما خیلی ریز باشد یا رنگ انتخاب شده نزدیک به رنگ محتوا باشد ارزش آن لینک کاهش می یابد. همچنین اگر کاربر برای مشاهده محتوا یا لینک نیازمند انجام فعالیتی در صفحه باشدتاثیر آن لینک به مراتب کاهش خواهد یافت.

یکی از تکنیک های رایج در میان متخصصین سئو این است که لینک های موجود در محتوا را همرنگ متن قرار داده و تشخیص آن را برای کاربر دشوار میکنند در حالیکه با این کار تشخیص لینک برای ربات های گوگل نیز دشوار شده و این فعالیت شما از طرف ربات بعنوان مخفی کردن لینک شناخته میشود. مخفی کردن لینک و متن یکی از تکنیک هایی است که گوگل مستقیما در راهنمای خود به آن اشاره کرده و این کار را یکی از مصداق های فریب گوگل میداند.

بعنوان مثال  ممکن است برای ارایه محتوای طولانی مجبور به تب بندی آن شوید؛ در این شرایط بهتر است لینک های خود را در فضایی قرار دهید که در نگاه اول یا همان تب اول برای کاربر قابل مشاهده باشد. در تصویر زیر مشاهد میکنید که بخش معرفی اجمالی محصول به صورت کامل در دیدرس کاربر قرار داده شد و برای مشاهده محتوای آن نیازی به کلیک نیست. همچنین در تب بندی زیر آن مشخصات فنی در نگاه اول دیده میشود ولی برای بخش های نظرات کاربران و پرسش و پاسخ کاربر باید روی تب مورد نظر کلیک کنید. محتوایی که در نگاه اول قابل مشاهده است تاثیر بیشتری بر سئو شما خواهد داشت و لینک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
استفاده از لینک های پنهان در صفحه

تصویر بعدی به ما نشان میدهد که در بخش نقد و بررسی تخصصی این امکان فراهم شده که کاربر در صورت نیاز بخش های مختلف را پنهان کرده و صفحه را کوتاه کند. با این که قابلیت باز و بسته کردن محتوا در این صفحه وجود دارد طراح سایت دیجی کالا تصمیم گرفته تمام تب ها در ابتدا باز باشند. مهمترین دلیل این تصمیم تاثیر محتوای در دیدرس بر سئو صفحه است. از دید تجربه کاربری بهتر بود که این تب ها در ابتدا بسته باشند و در صورت نیاز کاربر آنها را باز کرده و مطالعه کند تا میزان اسکرول صفحه کاهش یابد ولی همانطور که همه میدانیم نمیتوان از سئو چشم پوشی کرد.
محتوایی که قابل مشاهده نیست در سئو تاثیرگذار نیست
۴- چند لینک به یک صفحه ارزشی برای شما ایجاد نمیکند

اگر از یک صفحه سایت خود چندین لینک به صفحه دیگری داشته باشید گوگل هردوی آنها را خواهد دید ولی تنها اولین لینک موجود در صفحه را ملاک ارزش گذاری صفحه مقصد قرار میدهد. بعنوان مثال اگر در صفحه آیفون ۶ با عبارت ٬محصولات اپل٬ لینک داده باشید و در منوی سایت نیز همین صفحه را با عبارت ٬اپل٬ لینک کرده باشید لینک موجود در محتوا از نظر گوگل پنهان مانده و صفحه هدف در عبارت ٬اپل٬ ارزش و اعتبار دریافت خواهد کرد. همینجا به یکی از مشکلات رایج در سایت های بزرگ پی میبریم؛ یعنی منوهای گسترده. در این مورد در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بسیاری بر این باورند که با قراردادن لینک در محتوای خود میتوانند عبارت مورد نظر را به گوگل بفهماند در حالیکه همین صفحه با عبارت نامنا

۵- لینک های موجود در فوتر معمولا نادیده گرفته میشوند

زمانیکه لینک صفحه ای از سایت خود را در فوتر یا سایدبار قرار میدهید ارزش و اعتبار کمی به صفحه هدف منتقل میشود. این مورد طی چند ماه اخیر شدت بیشتری یافته و در بسیاری موارد این صفحات با بهبود جایگاه همراه نمیشوند. یکی از نتایج این الگوریتم کاهش تاثیر خرید تبلیغات متنی بر سئو بوده و خرید بک لینک با استراتژی های پیشین را تقریبا بی ارزش کرده است.

یک مثال آشنا از این رفتار مربوط به سایت دیجی کالا است. در نسخه های پیشین این سایت فضایی در فوتر وجود داشت که عملا یک پاراگرافت چند خطی با چندین لینک به صفحات داخلی مهم بود. هدف از این کار ارزش آفرینی برای صفحات پررقابت و باارزش بوده است ولی به تازگی این بخش از سایت دیجی کالا نیز حذف شده.
لینک سازی دیجی کالا در فوتر سایت

همانطور که در تصویر مشخص است این باکس چند ماه پیش در سایت دیجی کالا وجود داشته و هدف اصلی آن لینک سازی داخلی بوده است. با استفاده از مربع های سبزرنگ تلاش کردیم تعدادی از این لینک ها را مشخص کنیم. این تکنیک دو ایراد اساسی داشت، اولا لینک های موجود در فوتر دیگر کارایی قبل را نداشتند، دوما این لینک ها همرنگ با متن بودند و به نوعی مخفی کردن محتوا محسوب میشدند که از نظر گوگل یک رفتار مشکوک محسوب میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات