آیا باید به سمت سایت های AMP حرکت کرد

آموزش سئو

می دانید که تکنولوژی AMP یکی از راه های بهینه سازی سایت برای گوشی های تلفن است. هدف از ایجاد این تکنولوژی امکان نمایش سایت در گوشی های تلفن همراه با توجه به پایین بودن سرعت اینترنت در این گوشی ها است. تکنولوژی AMP را می توان برای دسکتاپ هم استفاده کرد و با توجه به سرعت اینترنت در ایران این تکنولوژی برای ما بسیار ارزنده تر از بسیاری از کشور ها می باشد.

نکته: سرعت اینترنت کشور کاندا برای مصرف کننده خانگی به طور میانگین ۳۰ مگابایت بر ثانیه است ( برگرفته از سایت cybera.ca ). سریعترین اینترنت در ایران ۱۶ مگابایت بر ثانیه است که به قیمت ماهیانه ۸۰ هزار تومان عرضه می گردد (سایت شرکت مخابرات). در مقایسه با سریعترین اینترنت کانادا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه که توسط شرکت rogers ارائه می شود. این شرکت برای مصارف شرکتی تا ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه اینترنت کابلی به کاربران خود ارائه خواهد داد.

این مقاله به اهیمت بهینه سازی سایت برای موبایل اشاره خواهد کرد. ولی اگر سایت شما در حال حاضر به درستی در موبایل نمایش داده می شود. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که برای انتقال به AMP تصمیمی درست بگیرید. ممکن است شما اصلاً به این تکنولوژی نیازی نداشته باشید. یا کاملاً برعکس این تکلنولوژی برای شما کاملاً ضروری باشد. اگر در باره انتقال سایت خود به AMP شک و تردید دارید این مقاله برای شما تهیه شده است.

 

چرا باید به سمت سایت های AMP حرکت کرد

AMP چیست؟

گوگل پروژه AMP که مخفف واژه Accelerated Mobile Pages به معنای تحت الفظی افزایش سرعت صفحات موبایلی است را ارائه داده است. این تکنولوژی همانطور که از نامش مشخص است طراحی صفحات سایت برای نمایش سریعتر در موبایل را هدف خود قرار داده است. گوگل در راهنمای وب مستر خود درباره این تکنولوژی چنین نوشته است:

  • افزایش سرعت سایت در موبایل (ارتقاء کاربری سایت)
  • بهبود رتبه سایت در جستجوی موبایلی (به دلیل افزایش سرعت سایت)

به نظر می رسد که گوگل برای افزایش سرعت سایت های AMP آنها را در سرور های کش Cash خود ذخیره می کند و تا زمانیکه شما در سایت خود اطلاعات جدیدی بارگذاری نکنید که توسط کاربران مورد بازدید قرار بگیرد گوگل به سایت شما درخواستی ارسال نمی کند.

مزایا و معایب به کارگیری AMP

جوانب مثبت استفاده از AMP که می تواند مدیران سایت را ترغیب به استفاده از آن کند:

  • سرعت بالای سایت
  • رتبه گیری بهتر با توجه به اینکه گوگل این سایت ها را در اولویت قرار می دهد
  • حتی با وجود ترافیک بالای کاربران موبایلی سایت، سرور شما بار زیادی را تحمل نخواهد کرد

از جمله معایبی که در اثر ذخیره سایت در سرورهای گوگل وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف درآمد از تبلیغات، زیرا تبلیغات ممنوع است (سایت های ایرانی کلاً بدلیل تحریم نمی توانند از این قابلیت استفاده کنند)
  • عدم امکان استفاده از گوگل آنالیتیکس، زیرا سرور شما تعامل کاربران با سایت را نمی تواند رصد کند.
  • اطلاعات بین دسکتاپ و موبایل ممکن است تفاوت داشته باشند

به نظر می رسد که این اطلاعات برای تصمیم گیری برای مهاجرت به سمت AMP یا استفاده از یک سیستم معمول ریسپانسیو کافی باشد.

برخی سئو کاران معتقدند که استفاده از ریسپانسیو و AMP بطور همزمان با هم سازگار نیستند زیرا که هدف از به کارگیری تکنیک های ریسپانسیو این است که شما دو فایل برای یک منبع نداشته باشید. البته گوگل با این نظر کمی مخالف است و در راهنمای AMP خود اعلام داشته که AMP یک پروژه ریسپانسیو کردن سایت نیست بلکه یک پروژه افزایش سرعت بارگذاری صفحات است که در دستاپ، موبایل و دستگاه هایی با صفحات متفاوت می توان از آن بهره جست.

از مزایای استفاده از AMP افزایش نرخ تبدیل سایت و همچنین افزایش فروش محصولات سایت است. همگی میدانیم که سرعت سایت در  افزایش جذب مخاطب و بهبود رتبه سایت تاثیر بسیار بالایی دارد.

تکنولوژی گوگل برای اولویت ایندکس کردن صفحات موبایل

در اکتبر ۲۰۱۶ گوگل پیشفرض ایندکس صفحات سایت را بر روی صفحات موبایلی قرار داد. این به معنی آن است که صفحات موبایلی سایت با سرعتی بیشتری توسط گوگل ایندکس می شوند. البته این قاعده در باره سایت های خبری صدق نخواهد کرد.

 

سرعت سایت با تکنولوژی AMP

با تکنولوژی AMP چگونه می توان کار کرد

سوالی که می خواهیم مطرح کنیم این است که اگر AMP سرعت بارگذاری صفحات را بالا می برد و گوگل صفحات AMP را سریعتر از صفحات سایت ایندکس می کند چرا برای دسکتاپ از این نسخه استفاده نکنیم؟ و نسخه ای سبکتر از سایت خود را تولید و بارگذاری نکنیم. همانطور که در ابتدا گفتیم سرعتی که اینترنت در ایران دارد بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است اینترنت ۴ تا ۶ مگابایت بر ثانیه که در دنیا به عنوان اینترنت سرعت پایین شناخته می شود از میانگین سرعت اینترنت در ایران بسیار بالاتر است. بنابراین تکنولوژی AMP شاید برای ما بسیار ارزنده تر از سایرین باشد. با به کارگیری تکنولوژی این رخدادها برای شما پیش خواهد آمد:

  • گوگل وب سایت شما را بر روی موبایل ارزیابی می کند.
  • اگر شما نسخه AMP از صفحات خود داشته باشید گوگل ابتدا این صفحات را بررسی خواهد کرد
  • AMP محتوای کمتری دارد که می تواند به معنی کم ارزشتر بودن آن برای سئو باشد.
  • AMP سریعتر بارگذاری می شود. بنابراین خود AMP ممکن است بعنوان یکی از عوامل مثبت در رتبه سایت شما عمل کند.
  • ایندکس دوم گوگل برای دسکتاپ اطلاعات خود را از صفحات ایندکس شده موبایلی می گیرد.
  • رتبه سایت شما برای نسخه دسکتاپ در ابتدا بدون مزایای سرعت AMP بدست خواهد آمد.

برای آنکه تصمیم بگیرید که وب سایت خود را به صورت AMP در آورید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که AMP پروژه متن باز است ولی تا کنون هیچ کس دیگری غیر از گوگل از آن برای جستجو بهره نبرده است. بنابراین نمی توان گفت این پروژه در آینده استاندارد طراحی سایت خواهد بود یا اینکه یکی دیگر از پروژه های شکست خورده و رها شده می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات