نرخ پرش چیست و چه عواملی باعث افزایش یا کاهش آن می شود؟

آموزش سئو

نرخ پرش یا Bounce Rate به معنای آن است هنگامی که کاربران وارد سایت شما می شوند تصمیم می گیرند که در آن صفحه بمانند و یا خیر و اگر زود صفحه را ببندند و صفحه ی سایت شما را بینند نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شما بالا می رود.

بگذارید یک مثال بیاورم تا خوب متوجه شوید نگاه کنید دوستان عزیز برای مثال من یک محتوایی با عنوان آموزش سئو تولید می کنم و این محتوا را با کلمه های کلیدی مانند سفارش سئوی سایت سئو کنم و هنگامی که کاربر هدف آن سفارش سئو است وقتی به سایت من می آید و با اموزش سئو مواجه می شود به سرعت سایت من را می بندد زیرا من محتوا مورد نظر او را ارائه نداده ام.

نرخ پرش یا Bounce Rate یک معیار بسیار خوبی است برای سنجش یک سایت از نظر رضایت کاربران و سایت هایی که نرخ پرش یا Bounce Rate آن ها بالا باشد نشان ضعف سایت است و باید ما طوری سایت رو طراحی کنیم که Bounce Rate سایت پایین بیاید.

نرخ پرش
نرخ پرش چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟

بالا بودن نرخ پرش می تواند نشان دهنده عدم کارایی محتوای وبسایت باشد. اما دلایل بسیار گسترده تری نیز می تواند داشته باشد. البته نرخ پرش تنها معیاری نیست که موفقیت یا عدم موفقیت محتوای سایت شما را نشان می دهد. باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان تنها یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از سایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه کرده اند و … باشد.

به هر حال اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در سایت بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی باشد.

نرخ پرش
آیا بالا بودن نرخ پرش، همیشه بد است؟

در یک کلام، نه. خوب یا بد بودن آن به هدف سایت بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر سایت امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت شما را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک سایت مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند. پس این که کاربران سریعاً سایت را ترک کنند، نشانه خوبی نیست و به این معناست که این وبسایت به نیازهای آن ها پاسخ نداده است.
ارتباط بین نرخ پرش و سئو

از لحاظ تئوری، نرخ پرش فاکتور مهمی برای رتبه بندی است زیرا نشان دهنده میزان ارتباط صفحه فرود شما با عبارت مورد جستجوی کاربران است اما در عمل هنوز هم جای بحث وجود دارد. به هر حال نرخ پرش چه فاکتوری برای رتبه بندی باشد و چه نباشد؛ مطمئناً برای گوگل نشانه ای است از کیفیت محتوای وبسایت شما.

به طور خلاصه، فاکتور نرخ پرش این گونه عمل می کند:

اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می دهد که این وبسایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وبسایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد.

اگر کاربری بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و سپس بلافاصله به صفحه نتایج جستجو برگردد (یا بر روی وبسایت دیگری کلیک کند)، این نشان می دهد که این سایت برای کاربر مفید نبوده و بنابراین این سایت رتبه خوبی را در مورد عبارت مورد جستجو کسب نخواهد کرد.

البته همان طور که پیش از این توضیح دادیم، نوع سایت نیز در چگونگی تاثیر این فاکتور، دخیل است.

چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد و بازدید کنندگان را به مدت طولانی تری در وبسایت خود نگه داشت؟

برای کاهش نرخ پرش و نگه داشتن بازدید کنندگان برای مدت طولانی تر، موارد زیر را رعایت کنید یا دست کم مواردی را که باعث می شود بازدید کنندگان وبسایت شما را ترک کنند، حذف کنید.

نرخ پرش
برای پایین آوردن میزان نرخ پرش وب‌سایت خود چه راه‌کارهایی را به کار ببریم.
قالب سایت

در مرحله اول باید یک قالب زیبا برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید به‌طوری‌که در اولین بازدید نظر کاربر را به خود جلب نمایید و کاربر به‌راحتی بتواند به هر مطلبی که می‌خواهد دسترسی داشته باشد و دچار سردرگمی نباشد.
این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  کسب و کار اینترنتی چیست ؟
سرعت وب‌سایت

یکی از موارد مهم پایین بودن نرخ پرش، پایین بودن سرعت لود سایت است. هرچه این زمان کمتر باشد تعداد کمتری از کاربران را از دست خواهید داد. به‌طورمعمول سرعت لود مناسب تا ۵ ثانیه در نظر گرفته می‌شود.
واکنش گرا بودن

امروزه درصد زیادی از کاربران، وب‌سایت‌ها را از طریق موبایل یا تبلت ها دیدن می‌کنند و اگر وب‌سایت شما واکنش گرا یا رسپانسیو نباشد قطعاً کاربران زیادی را از دست می‌دهید.
منوها

وقتی کاربران وارد سایت می‌شوند باید بتوانند در کمترین زمان ممکن مطلب موردنظر خود را پیدا کنند. به همین دلیل بخش‌های مهم سایت را باید در منوهای بالایی قرار دهید و موارد دیگر را در کنار یا پایین سایت قرار دهید.
جستجو

یکی از قابلیت‌های مهم دیگر در وب‌سایت قرار دادن امکان جستجو در سایت است که اگر کاربر به هر دلیلی نتواند مطلب موردنظر خود را پیدا کند با یک جستجو به هدف خود برسد.

عدم نصب نرم‌افزار: برای دیدن سایت خود کاربر را ملزم به نصب نرم‌افزار خاصی مانند فلش و … نکنید.
لینک‌ها

استفاده درست از لینک‌ها یکی از عوامل مهم در نرخ پرش است. هنگامی‌که ما بخش‌های مختلف سایت خود را به یکدیگر مرتبط می‌کنیم و درواقع لینک داخلی داده‌ایم، با استفاده از لینک داخلی کاربر را به مقالات قبلی یا صفحات مرتبط هدایت می‌کنیم و باعث می‌شویم کاربر زمان بیشتری را در وب‌سایت بماند که این باعث کاهش نرخ پرش می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در لینک سازی داخلی با کلیک بر روی لینک‌ها, لینک در همان صفحه باز شود.
باز کردن لینک در پنجره جدید

هنگامی‌که لازم است به سایت یا صفحه‌ای خارج از وب‌سایت خود لینک کنید درواقع لینک خارجی بزنید این نکته را توجه کنید که لینک خارجی را در پنجره جدید بازکنید و در غیر این صورت عملاً کاربر از سایت شما بیرون می‌رود.
استفاده مناسب از صدا

به شما پیشنهاد می‌کنم برای نگه‌داشتن کاربر در وب‌سایت خود از موزیک در بک‌گراند وب‌سایت خود استفاده نکنید.
استفاده مناسب از فونت

برای نوشتن‌های خود از فونت زیبا رنگ و سایز مناسب استفاده کنید.

نرخ پرش
چه عواملی باعث افزایش نرخ پرش می شود؟
ارجاع دهنده های کم ارزش

بعضی از سایت ها به جمع اوری اطلاعات حجیم از سایت ها دیگر می پردازند و آن ها را در اختیار کاربران می گذارند باید بگویم که این کار نامناسب امکان دارد که نرخ پرش سایت را بالا ببرد زیرا ممکن است ما را به سایت های دیگر ارجاع دهند و یا اینکه مطلبی را که ما می خواهیم در اختیار ما قرار نداده است.
تبلیغات مزاحم

برای بسیاری از ما پیش امده که هنگامی که به یک سایت وارد می شویم ما را برای تبلیغات به سایت دیگری ارجاع می دهند و این برای ما بسیار اذیت کننده است این تبلیغات باعث می شه که کاربران به سرعت سایت ما را ترک کنند و نرخ پرش سایت ما بالا بره.
تبلیغات حمایتی

شاید دیده باشید که در بسیاری از سایت ها تبلیغاتی هستند که برای حمایت ایجاد شده اند هنگامی که کاربری وارد آن سایت ها میشوند نباید انتظار داشت که برای هدف خاصی روی آن تبلیغ کلیک کرده است پس انتظار زیادی نباید داشته باشیم که کاربر در آن سایت بماند و آن سایت را ترک نکند.
کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر میزنند و مطالب آن را دنبال میکنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپا قرص شما هستند. از یک طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آنها دارید، ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصله آن را ترک کنند. بطور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه میشوند به سرعت از سایت شما بازدید میکنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است، زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده اند.
سئو کردن محتوا با کلمات کلیدی غیر مرتبط

در مثال بالا برای شما توضیح دادم که نباید یک محتوا را با کلمات کلیدی غیر مرتبط سئو کرد برای مثال محتوایی که من ایجاد کرده ام آموزش سئو باشد اما یک کاربر با هدف سفارش سئو به سایت من وارد شده و هنگامی که محتوای آموزش سئو رو میبینه سایت من رو سریعا ترک می کنه پس باید مطالب سایت رو با کلمات کلیدی مرتبط سئو کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات