لینک سازی داخلی و خارجی

آموزش سئو

استراتژی درست لینک سازی

راه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای بک لینک سازی وجود دارد. راه های مستقیم به استراتژی های لینک بیلدینگ از جمله اشتراک گذاری محتوا، ایجاد پست مهمان، بازاریابی در شبکه های اجتماعی اشاره می کند و راه های غیر مستقیم به مواردی از جمله کسب بک لینک های طبیعی، ایجاد محتوای غنی و با ارزش در سایت خود (محتوایی که به دلیل اعتبار بالا افراد مختلف به نقل از شما در سایت های خود به اشتراک می گذارند) و … اشاره دارند.

در گذشته مقالات گوناگونی در مورد روش های کسب بک لینک رایگان و اینکه چرا خرید بک لینک اشتباه است منتشر کرده ایم. در اینجا سعی داریم الگوریتم محاسبه تاثیر بک لینک و استراتژی های درست در لینک سازی داخلی و خارجی را برای شما تشریح کنیم.
عصاره بک لینک چیست؟

عصاره لینک یا همان Link Juice اصطلاحی در علم سئو می باشد که به کیفیت و قدرتی که سایت ها توسط لینک های خارجی و داخلی کسب می کنند، اشاره می کند. ممکن است لینک دریافتی از یک سایت با اعتبار و ارزش بالا در مقایسه با یک سایت ضعیف تر تاثیر کمتری بر سئو سایت شما داشته باشد. چرا؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

کیفیت و قدرتی که توسط این گونه از لینک ها به سایت شما انتقال می یابد را عصاره یا تاثیر بک لینک می گویند. قدرت و کیفیت لینک ها مستقیما به کیفیت و قدرت سایت های لینک دهنده و میزان لینک های خروجی از آنها بستگی دارد.
محاسبه میزان تاثیر بک لینک

بطور معمول زمانیکه در حال ایجاد یا تهیه بک لینک از سایت ها هستیم تنها به تعداد بک لینک ها، میزان اعتبار و جایگاه آن ها توجه میکنیم ولی این مسئله به تنهایی پاسخگوی ما برای انتخاب بهترین گزینه نیست. میزان لینک دهی سایت به سایت های دیگر نیز باید مورد توجه ما قرار گیرد. در ادامه حالت های گوناگون را بررسی خواهیم کرد.

فرض کنید سایت A  و سایت B هردو در فاکتور های رتبه بندی یکسان هستند و سایت A دارای یک بک لینک خارجی می باشد در حالی که سایت B هیچ بک لینکی ندارد. سایت A دارای رتبه بهتری در موتور های جستجو می باشد چرا که کیفیت و قدرت از سایت بک لینک دهنده به این سایت هم انتقال یافته است.

حالا فرض کنید سایت B هم یک بک لینک دریافت کند مسلما نتایج در رتبه بندی موتور های جستجو متفاوت خواهد بود. در این شرایط هر کدام که کیفیت بک لی

همان طور که در تصویر می بینید سایت A چهار بک لینک خارجی از سایت های دیگر در یافت می کند در حالی که سایت B دو بک لینک خارجی دریافت می کند. همه سایت های لینک دهنده به این دو سایت نیز از نظر اعتبار و ارزش یکسان هستند.

از آنجا که تعداد لینک های خارجی سایت A بیشتر از سایت B می باشد کیفیت و قدرت بیشتری از بک لینک های خود دریافت خواهد کرد و به احتمال زیاد رتبه بهتری را نسبت به سایت B کسب خواهد کرد. (در شکل مشخص شده که عصاره بیشتری نصیب سایت A شده است)
تاثیر بک لینک

حالا فرض کنید سایت هایی که به سایت A لینک می دهند به دیگر سایت ها نیز لینک می دهند در حالی که سایت هایی که به سایت B لینک میدهند فقط و فقط به سایت B لینک می دهند در این صورت با وجود اینکه تعداد بک لینک های خارجی سایت B کمتر است ولی عصاره بیشتری نصیب آن خواهد شد، در نتیجه رتبه سایت B در موتور های جستجو بهتر خواهد بود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید آب بیشتری وارد ظرف B شده در حالیکه تعداد بک لینک های کمتری دارد.
تاثیر تعداد بک لینک بر ارزش آن
نقش تگ نوفالو در ارزش بک لینک

بسیاری سایت ها از تگ نوفالو در لینک های خود استفاده می کنند، در این صورت موتور های جستجو به دنبال این نوع لینک ها نمی روند و عصاره لینک به آنها منتقل نمیشود. عده ای بر این باورند که با استفاده از تگ نوفالو می توان عصاره بک لینک ها را بر روی صفحات خاصی متمرکز کرد. این فرایند سبب می شود به جای اینکه قدرت لینک های مایع در صفحات مختلف پخش شود روی یک یا دو صفحه متمرکز شود.

حال برای درک بیشتر از تگ های نوفالو به تصاویر زیر دقت کنید. سایت لینک دهنده اعتبار و ارزش کاملا مشخصی دارد که با حجم مشخصی از مایع در ظرف آن نشان داده شده، این اعتبار به طور مساوی میان سایت هایی که به آنها لینک داده شده تقسیم شده است.

عده ای فکر میکنند لینک نوفالو همانند یک شیر بسته عمل کرده و موجب شده هیچ ارزشی به سایت سوم انتقال نیابد. تصویر زیر نشان دهنده این مسئله است.
تاثیر لینک نوفالو

در حالیکه این ایده اشتباه است. در شرایطی که یکی از لینک های صفحه نوفالو باشد باز هم ارزش و اعتبار صفحه مادر بین همه مساوی تقسیم میشود تنها سهم سایت نوفالو شده به آن منتقل نشده و هدر میرود.
تاثیر لینک نوفالو
استراتژی لینک سازی داخلی

براساس همین الگوریتم همواره لینک به صفحات داخلی سایت بدون تگ نوفالو قرار داده میشود، با این کار شما یک جریان آب میان صفحات خود ایجاد کرده و موجب میشوید کل صفحات سایت بصورت همزمان پیشرفت کنند. با لینک سازی داخلی شما با استفاده از صفحات معتبر و ارزشمند خود سایر صفحات سایت را نیز تقویت کنید.

معمولا مدیران وبسایت ها از لینک دهی به سایت های دیگر پرهیز میکنند یا اگر هم لینکی قرار دهند بصورت نوفالو خواهد بود. این روش با گفته هایی که تا اینجا داشتیم درست و منطقی بنظر میرسد ولی در مواردی لینک دهی به سایر سایت ها میتواند برای خود شما نیز ارزشمند باشد.

فرض کنید که مقاله ای در مورد ارزش و جایگاه بک لینک و روش های گوگل برای جلوگیری از خرید و فروش بک لینک نوشته اید. در اینصورت اگر لینک سازی هدفمند به صفحات راهنمای گوگل در همین زمینه انجام دهید، کاربران سایت قادر خواهند بود به سرعت منابع معتبر مرتبط با آموزش شما را پیدا کنند. همین شرایط برای ربات های گوگل هم صادق است.

ربات ها میتوانند براساس موضوع صفحات لینک شده در محتوای شما و با بررسی ارزش و اعتبار آنها میزان قابل اعتماد بودن محتوای شما را تشخیص داده و

استراتژی لینک سازی خارجی

روش های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد که پیشنهاد وبسیما همواره استفاده از تکنیک های کلاه سفید و کسب بک لینک های طبیعی بوده است. با این وجود مهم نیست استراتژی شما دقیقا چیست، بهتر است موارد زیر را هنگام دریافت بک لینک خارجی و سایتی که از آن لینک خواهید گرفت در نظر داشته باشید.

محتوای سایت مورد نظر در ارتباط با موضوع کاری شما باشد
ترجیحا سایت فعال بوده و محتوای آن بصورت مستمر بروزرسانی شود
جایگاه سایت هدف در نتایج گوگل و کلمات مورد نظر شما مناسب باشد
محتوای موجود در صفحات واقعی بوده و توسط ربات های خودکار تولید نشوند
تعداد لینک های خارجی در سایت زیاد نباشد و این لینک ها به صفحاتی با موضوع مرتبط با سایت باشند
تعداد و کیفیت لینک های ورودی به آن سایت را بررسی کنید
سایت مورد نظر در شبکه های اجتماعی فعال و دارای مخاطب باشد
صفحات سایت دارای رتبه مناسبی در موتور های جستجو باشد

معمولا شما هنگام لینک سازی با پیشنهاداتی مواجه میشوید که ممکن است وسوسه انگیز باشند ولی دقت کنید که قرار دادن لینک خود در سایت هایی با شرایط زیر ممکن است موجب جریمه یا افت جایگاه سایت خود شوید.

صفحاتی که دارای لینک های خارجی زیادی باشد
صفحاتی که در موتور های جستجو ایندکس نشود
بک لینک های پولی و با تعداد زیاد
تبادل لینک با سایت های نامعتبر
دریافت بک لینک از سایت های با کیفیت کم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

آموزش
انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد

انواع لینک بیلدینگ: بک لینک های خوب و بک لینک های بد همانطور که در فصل اول آموزش لینک سازی مطرح کردیم، امروزه کیفیت لینک و انواع لینک بیلدینگ اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو پیدا کرده اند زیرا گوگل مجازات های مختلفی را برای وب سایت هایی که لینک کیفیت …

بت اسپات