لینک بیلدینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

فرقی نمی کند که اخیراً با لینک بیلدینگ آشنا شده باشید یا اینکه مدتی است که مشغول ساخت لینک برای وب سایت خود باشید، مطمئن باشید با مطالعۀ این راهنما اطلاعاتی جدید به دست خواهید آورد. چشم انداز سئو و لینک بیلدینگ همیشه در حال تغییر است و امروزه، ایجاد لینک های با کیفیت در بالاترین درجۀ اهمیت قرار دارند. اگر تجارت و فعالیت شما به اینترنت بستگی دارد، باید مفهوم نیاز به لینک های با کیفیت را درک کنید و از آنها در تجارت خود استفاده کنید. مطمئن باشید قانون داشتن لینک های با کیفیت به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.

این راهنما به شما کمک می کند لینک بیلدینگ خود را به درستی انجام دهید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را دریافت کنید. بهتر است بدانید حجم اطلاعات این راهنمای آموزشی بسیار زیاد است، اما ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا این مطالب را به ساده ترین شکل و با مثال هایی دقیق توضیح دهیم تا درک آن برایتان آسان باشد. امیدواریم که از خواندن این راهنمای لینک سازی لذت ببرید!

لینک بیلدینگ چیست | اهمیت لینک بیلدینگ در رتبه بندی سایت

تعریف لینک بیلدینگ

به روند دریافت “هایپرلینک” از یک وب سایت به وب سایت خودتان، لینک بیلدینگ گفته می شود. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به آن لینک گفته می شود، راه مناسبی برای جستجوی کاربران در وب سایت ها و صفحات اینترنتی است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آنها لینک های موجود در بین تک تک صفحات وب سایت تان را دنبال می کنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینک های موجود در بین وب سایت ها را زیر نظر دارند.

روش های بسیاری برای لینک بیلدینگ وجود دارد که سختی و آسانی آنها متفاوت است. با این حال متخصصان سئو معتقدند لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین قسمت های کار آنهاست. بسیاری از سئوکاران بیشتر زمان خود را صرف لینک سازی دقیق و هدفمند می کنند. به همین دلیل، اگر بتوانید برای وب سایت خود لینک هایی با کیفیت و معتبر دریافت کنید، در بهینه سازی سایت تان چندین گام از رقبای خود فاصله می گیرید.

  • شروعِ تگ لینک: تگ لینک به anchor tag معروف است (همان “a” که در تصویر می بینید)، این کاراکتر تگ لینک را شروع می کند و به موتورهای جستجوگر اطلاع می دهد که لینکی به وب سایت دیگری در این جمله قرار دارد.
  • مقصد لینک: واژۀ “href” به معنی hyperlink referral است و متنی که بین علامت نقل قول قرار دارد، نمایشگر آدرس وب سایتی (URL) است که به آن اشاره شده است. لزومی ندارد این URL همیشه آدرس یک وب سایت باشد، می توان به آدرس یک تصویر یا یک فایل قابل دانلود اشاره نمود. گاهی اوقات شما با لینک هایی مواجه می شوید که با کاراکتر # آغاز می شوند. این نوع لینک ها، لینک های داخلی هستند که شما را به قسمت های مختلف صفحه ای که در حال مطالعۀ آن هستید، هدایت می کنند.
  • متن قابل مشاهدۀ لینک: این قسمت، همان متن لینک است که کاربران آن را مشاهده می کنند و در صورتی که بخواهند لینک را باز کنند، بر روی این متن کلیک می کنند. این متن معمولاً به گونه ای مشخص می شود که از متون کناری آن قابل تمایز باشد. این کار معمولاً با قرار دادن یک خط به زیر متن یا تغییر رنگ متن به رنگ آبی صورت می گیرد. این تغییرات به کاربر می فهماند که این متن قابل کلیک می باشد.
  • پایان تگ لینک: این کد، پایان تگ لینک را به موتورهای جستجوگر اطلاع می دهد

لینک ها برای موتورهای جستجوگر چه معنایی دارند؟

beginners-guide-toراهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اول-building-5

می توان گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینک ها استفاده می کنند:

  • برای یافتن وب سایت ها و صفحات جدید
  • برای تصمیم گیری دربارۀ رتبه بندی یک سایت

زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایت ها را شناسایی می کنند، می توانند محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تصمیم بگیرند آیا یک صفحه کیفیت لازم برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر؟ (گوگل یک ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع تهیه کرده که روند کار را در آن به طور کامل توضیح داده است). هنگامی که موتورهای جستجوگر در این باره تصمیم می گیرند، تنها به محتوای صفحه دقت نمی کنند، بلکه تعداد لینک هایی که به سایت اشاره دارند و کیفیت آن لینک ها برایشان اهمیت دارد. در کل می توان گفت، هرچه تعداد لینک های شما در وب سایت های معتبر بیشتر باشد، رتبۀ وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.

لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت، همان عواملی هستند که به گوگل اجازه دادند بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ ۹۰ احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می داد بر اساس تعداد بک لینک ها ، کیفیت یک وب سایت را اندازه گیری کند. این روش اندازه گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می آمد. به طور مثال اگر صفحه ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی کرد. در واقع تئوری بیان می کرد: هنگامی که فردی به وب سایتی (غیر از وب سایت خودش) لینک می دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر اینصورت نمی بایست این صفحه لینک شود. همانگونه که شما یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمی کنید.

با این حال، طولی نکشید که متخصصان سئو روش هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این وب سایت های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری های متعدد و ارائه آپدیت های منظم از روش های گوگل برای مقابله با وب سایت هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.

این دور زدن ها گوگل را وادار کرد که برخی از روش های لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند. برای مثال روش ثبت آدرس وب سایت در فهرست های راهنما و دریافت لینک به ازای آن، یکی از روش هایی بود که در برهۀ زمانی خاصی توسط گوگل پیشنهاد می شد، اما از آنجاییکه متخصصان سئو از این روش سوء استفاده کردند، گوگل تصمیم گرفت که مانند سابق به این روش لینک دهی اهمیت ندهد.

اخیراً گوگل روش های تنبیهی را برای وب سایت هایی که چنین اقدامات اسپم گونه ای را انجام می دهند، در نظر گرفته است: وب سایت هایی که بیش از حد به دیگر وب سایت ها لینک می دهند. آپدیت های نسخۀ “پنگوئن” گوگل به همین دلیل ایجاد شده اند. راهنمای پنگوئن به شما می گوید باید از چه روش های لینک بیلدینگ پرهیز کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را در چارچوب قوانین گوگل داشته باشید. راهنمای (قوانین) گوگل یکی از مباحث مهمی است که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ما با الگوریتمی که گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجوی خود استفاده می کند، کاملاً آشنایی نداریم (این نکته از اسرار گوگل به شمار می آید). علی رغم وجود این مسئله، متخصصان سئو متفق القول باور دارند لینک بیلدینگ هنوز هم یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو به شمار می آید. دو قسمت از چارت زیر مربوط به لینک بیلدینگ برای وب سایت می شود.

اندازه گیری خوشه ای عوامل موثر در رتبه بندی سایت

اندازه گیری خوشه ای عوامل موثر در رتبه بندی سایت

  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولDomain-Level, Keyword-Agnostic Features
    (کیفیت لینک های متصل به دامنه، کیفیت/میزان اعتماد لینک های متصل به دامنه، سطح دامنه در PageRank)
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولPage-Level KW & Content Features
    ( TF*IDF (فراوانی وزنی تی‌اف-آی‌دی‌اف)، نحوه قرارگیری محتوا، کمیت محتوا و ارتباط موضوعی با وب سایت و … )
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولDomain-Level Brand Features
    (استفادۀ آفلاین از دامنه/برند، اشاره به نام تجاری/دامنه در اخبار و رسانۀ سایت، انجمن نهاد و … )
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولSocial Metrics
    (کیفیت و کمیت لینک های توئیت شده، میزان به اشتراک گذاری در فیسبوک/گوگل پلاس و …)
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولPage-Level Link Features
    (PageRank، TrustRank، کمیت لینکیِ لینک ها، میزان توزیع متن لینک ها، کیفیت منابع لینک ها و … )
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولPage-Level, Keyword-Agnostic Features
    (طول محتوا، خوانا بودن محتوا، سرعت بارگیری، خاص بودن محتوا)
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولDomain-Level Keyword Usage
    (تطابق دقیق کلمات کلیدی دامنه ها، تطابق نسبی کلمات کلیدی دامنه ها و …)
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولUser, Usage, & Traffic Query Data
    (ترافیک موجود از مرورگرها، نوارهای ابزار و …)
  • راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولDomain-Level, Keyword-Agnostic Features
    (طول نام دامنه، افزونه ها، زمان پاسخگویی دامنه بر HTTP و …)

معمولاً اگر همۀ عوامل رتبه بندی وب سایت به شکل برابر موثر باشند، اعتبار و کیفیت لینک های دریافتی صفحات، رتبه بندی وب سایت را تعیین می کنند. به این ترتیب، با تغییرات اخیر گوگل به خصوص آپدیت های پنگوئن و ظهور Google+، به نظر می رسد تاثیر بک لینک ها تا حدی کم شده و تاثیرات شبکه های اجتماعی جایگزین آن شده است.

علی رغم اینها، مشخص نیست که داشتن لینک های با کیفیت در رتبه بندی و بالا رفتن ترافیک وب سایت به شما کمک می کنند (در فصل دوم این مقاله دربارۀ لینک بیلدینگ خوب و لینک بیلدینگ بد برایتان توضیح خواهیم داد). در این مقاله ما چندین بار از عبارت “با کیفیت” استفاده کرده ایم و برای این کارمان دلیل داریم: تمرکز بر روی کیفیت لینک روز به روز بیشتر می شود زیرا گوگل بیش از گذشته بر روی فیلتر کردن لینک های کم کیفیت اصرار دارد. این پیچیدگیِ الگوریتمِ گوگل سبب می شود متخصصان سئو بیش از پیش بر روی کیفیت لینک ها و روش به دست آوردنشان تمرکز کنند.

تمام آن چیزی که باید دربارۀ لینک های nofollow بدانید

لینک nofollow | همه چیز درباره لینک Nofollow

در لینک بیلدینگ ویژگی هایی وجود دارد که می توان گاهی آن ها را برای لینک ها اعمال نمود. یکی از این ویژگی ها، ویژگی nofollow نام دارد. هنگامی که شما لینک nofollow دریافت می کنید، به عنوان یک کاربر متوجه تغییر خاصی نخواهید شد، اما اگر به کد لینک دقت کنید، تغییر کوچکی در آن می بینید.

به کد rel=”nofollow” در زیر دقت کنید. این کد به گوگل می فهماند که این لینک را نباید در PageRank استفاده کند. در واقع، این کد به گوگل اطلاع می دهد که نباید به این لینک اعتماد کند و آن را برای رتبه بندی به حساب بیاورد. در نتیجه، لینک های nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارند.

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

دلیل استفاده یک سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی می شود که در آن، مدیر وب سایت به علت تعدد لینک ها در صفحه، کنترل و مدیریت آنها را از دست می دهد. به عبارت دیگر، آنها نمی خواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند. استفاده از لینک nofollow مرسوم تر از آنچیزی است که شما تصور می کنید. در زیر میتوانید مکان های مرسوم استفاده از کد nofollow را مشاهده کنید:

  • قسمت دیدگاه های وبلاگ
  • مطالب و پُست های فروم ها
  • قسمت نظرات کاربرانِ مهمان
  • صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا
  • صفحۀ Yahoo! Answers
  • امضا موجود در مطالب کاربران مهمان

کاربران می توانند به راحتی لینک های خود را در هر کدام از این مکان ها استفاده کنند و به علت حجم زیاد لینک های ثبتی، بررسی تک تک لینک ها عاقلانه به نظر نمی رسد. بنابراین برای اینکه اسپمر ها نتوانند از این موقعیت سوء استفاده کنند، مدیران وب سایت ها ترجیح می دهند ویژگی nofollow را به لینک های ارسالی کاربران اعمال کنند.

یکی دیگر از کاربرد های لینک های nofollow برای اهداف تبلیغاتی (لینک هایی که بایت قرارگیری شان در یک وب سایت، پول دریافت شده است) می باشد. بنابراین، اگر شما یک بنر تبلیغاتی در یک وب سایت اجاره کرده اید که به وب سایت شما لینک شده است، گوگل می گوید که باید لینک آن بنر، nofollow باشد تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشد. دلیل این کار این است که گوگل می گوید لینک های تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر نتایج اُرگانیک یک وب سایت داشته باشند.

اخیراً گوگل این قانون خود را برای لینک های موجود در پُست های اخبار، مقالات، فهرست های راهنما و پُست های ریپرتاژ گسترش داده است. موارد ذکر شده، مکان هایی هستند که استفاده از لینک nofollow در آنها توصیه می شود.

شما باید بدانید لینک هایی که به صورت nofollow به اشتراک گذاشته می شوند مانند لینک های مستقیم در رتبه بندی و نتایج اُرگانیک وب سایتتان موثر نیستند. گفته های بالا به این معنی نیست که لینک های nofollow بی ارزش اند. به هر حال، کابران معمولی هیچ گاه متوجه nofollow بودن لینک های نمی شوند و ممکن است واقعاً بر روی لینکتان کلیک کنند و به وب سایت شما مراجعه نمایند. می توان گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتی است. با این وجود شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بیشتر لینک های وب سایتتان nofollow نباشد تا توسط کاربران و گوگل دنبال شود.

لینک بیلدینگ چگونه می تواند برای تجارت من سودآور باشد؟

لینک بیلدینگ چگونه می تواند برای تجارت من سودآور باشد؟

همانطور که گفتیم لینک ها عوامل بسیاری مهمی در رتبه بندی وب سایت ها هستند. به این ترتیب می دانیم افزایش تعداد لینک های با کیفیتِ بالا می تواند تاثیر بسیاری بر رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجوگر داشته باشد.

هرچند دریافت لینک برای وب سایت امری زمان بَر است و در کوتاه مدت نمی تواند پاسخگوی نیازهای تجاری شما باشد اما این کار مزایایی را برای تجارتتان به دنبال دارد.

برقراری روابط

گاهی اوقات لینک سازی سبب آشنایی با وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با تجارت شما می شود. این آشنایی معمولاً از طریق تبیلغ و معرفی چیزی که به تازگی خلق کرده اید بوجود می آید مانند یک مطلب یا یک اینفوگرافیک. هدف اول این آشنایی ایجاد لینک است، اما همین لینک بیلدینگ می تواند سبب آشنایی شما با یکی از موثرترین وب سایت های موجود در زمینه کاری تان شود. در نتیجۀ این آشنایی شما لینکی با کیفیت به دست می آورید که مهر تاییدی بر تجارت شماست. حتی اگر این لینک برای لحظه ای ایجاد شود، باز هم ارزشمند است چرا که شما توانسته اید برای تجارت خود یک مُبَلِغ معتبر پیدا کنید.

ارسال ترافیک

ما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ بر روی رتبۀ وب سایت صحبت کردیم، اما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ بر روی ترافیک وب سایت چطور؟ یک لینک با کیفیت در یک وب سایت معتبر می تواند آمار بازدیدکنندگانتان را نیز افزایش دهد. اگر وب سایتی که لینک شما را در صفحه خود قرار می دهد در تجارت شما فعالیت داشته باشد، شانس اینکه مشتریان بیشتری نیز به دست آورید افزایش می یابد. در این موقعیت، ارزش یک لینک وابسته به سئوی آن نیست، بلکه به مشتریان آن بستگی دارد. یکی از مثال های بارز در این زمینه، مطلبی از یک کاربر مهمان به اسم “مایکل السبرگ” در وبلاگ Tim Ferriss است. تیم فریس بعدها مطلبی را دربارۀ همین پُست در مجلۀ فوربس منتشر کرد که در آن از اهمیت این پُست می گفت. وی در مطلب خود نوشت:

بینِ داشتنِ مخاطبان بسیار و داشتن مخاطبان کمتری که علاقۀ بسیاری به تجارت شما دارند، تفاوتی وجود دارد. به عبارت دیگر، کاربران یک وبلاگ همانقدر به مطالب شما توجه نشان می دهند که مخاطبان شبکه CNN آن شبکه را دنبال می کنند، حتی اگر تعداد مخاطبان گروه دوم بیشتر باشد.

برند سازی

لینک بیلدینگ خوب به شما کمک می کند تا برند تجاری خود را بسازید و آن را به عنوان یک نام معتبر در زمینه فعالیت خود معرفی نمایید. تکنیک های لینک بیلدینگ بسیاری مانند تولید محتوا وجود دارد که می تواند فعالیت تجاری شما را برای مخاطبانتان تشریح کند و این راه می تواند نشان تجاری شما را معتبر سازد. برای نمونه، اگر شما مطلبی را با استفاده از آمار حقیقی منتشر کنید، شانس معروف شدن در زمینه تجاری خود را خواهید داشت. هنگامی که تلاش می کنید تا برای محتوای خود لینک ایجاد نمایید، در واقع دارید مهارت خود را به نمایش می گذارید و از همکاران و فعالان زمینه تجاری خود می خواهید که مطلب موثق شما را در اینترنت به اشتراک بگذارند.

نکته ای مهم دربارۀ ایجاد لینک و به دست آوردن لینک

عنوان بالا می تواند به “اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک دادن داشته باشند“، تغییر یابد. پیش از آنکه لینک سازی را آغاز کنید، به چیز ارزشمندی نیاز دارید تا بر اساس آنها لینک سازی کنید. معمولاً این چیز با ارزش صفحۀ نخست وب سایت شماست. اغلب اوقات شما بر اساس منابع تخصصی و معتبر مانند مطالب وبلاگ یا یک دادۀ آماری، لینک بیلدینگ می کنید. گاهی اوقات این منابع پیش از آنکه شما شروع به لینک سازی کنید وجود دارند. در دیگر اوقات، شما با هدف ایجاد لینک، این منابع را به وجود می آورید.

این کار، مفهوم به دست آوردن لینک و شایستگی برای رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو را مطرح می کند. تمام لینک ها باید به منبع اطلاعاتی موثقی متصل شوند. لینک سازی بر اساس وب سایت های کم ارزش بسیار دشوار است، اما هنگامی که منبع اطلاعاتی معتبری در اختیارتان باشد، لینک بیلدینگ راحت می شود.

منبع: moz.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت
سئو
اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت

همانطور که در مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت در بلاگ توضیح دادیم سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو میباشد. اما باید ببینیم سئو برای سایت ها چه اهمیتی دارد ؟ و چرا باید هر سایتی که میخواهد در دنیای تجارت الکترونیک موفق باشد نیاز …

آموزش استفاده صحیح از برچسب ها و دسته بندی ها در وردپرس
آموزش
آموزش استفاده صحیح از برچسب ها و دسته بندی ها در وردپرس

اگر جزو کاربران خوب وردپرسی باشید، بدون شک تا امروز چندین بار از خود پرسیده اید که صحیح ترین روش استفاده از برچسب ها و دسته بندی ها در وردپرس چیست؟ حتما خیلی اوقات پیش آمده که از خودتان بپرسید، آیا واقعا باید برچسب x را به مطلبم اضافه کنم؟ …

دلایل استفاده از بلاگ برای وبسایت
آموزش
دلایل استفاده از بلاگ برای وبسایت

در این مقاله قصد داریم به معرفی مزایای وبلاگ نویسی و اینکه چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟ بپردازم قبل از پرداختن به چرایی استفاده از بلاگ بهتر است با موضوعی به نام بازاریابی محتوا آشنا شویم بازاریابی محتوا، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع …

بت اسپات