۹ نکته سئو در وبلاگ نویسی و تولید محتوای متنی

سئو

نوشتن پست وبلاگ همانند سایر شیوه‌های نویسندگی، یک مهارت محسوب می‌شود. برای اینکه توانیم خواننده را جذب نوشته خود کنیم، باید متن مورد نظر را در ساختاری درست و جذاب قرار دهیم. برای این کار باید از تیتر، زیرتیتر و نیز پاراگراف‌های مجزا استفاده کنیم تا کاربر بتواند درک خوبی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در نوشته مان بیابد.

اگر خواننده محتوای متن ما را فهمیده و از آن خوشش بیاید، احتمالا اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارد نیز افزایش می‌یابد که البته این کار در نهایت به افزایش رتبه سایت ما در موتورهای جستجو می‌انجامد. پس برای اینکه بتوانید رتبه بهتری در گوگل بیابیم، باید مهارت‌های مختلف مربوط به نوشتن را در خود تقویت کنید.

از نظر برخی تولیدکنندگان محتوای متنی و وبلاگ نویسان، نوشتن متنی جذاب برای خوانندگان و نوشتن متنی بر اساس اصول سئو، دو کار مجزا و متناقض هستند. اما این دیدگاه چندان هم درست نیست. در واقع اگر بخواهیم مطلبی خوب و در عین حال بر اساس اصول سئو بنویسیم، باید یک سری شیوه‌های مشخص را در پیش بگیریم. برای نمونه استفاده بیش از حد از واژگان کلیدی به شدت بر شیوایی متن نوشته شده تاثیر می‌گذارد و درعین حال از نظر سئو نیز کار پذیرفته شده‌ای نیست.

این مطلب به بررسی ۹ نکته مهم برای نوشتن مطالبی کاربرپسند و البته سئوپسند (!) می‌پردازد. البته مطلب منبع ده نکته در مورد سئو دارد که مطلب دهم به تشریح عملکرد یکی از بهترین پلاگین‌های وردپرس برای سئو اختصاص دارد که شاید در فرصتی دیگر به آن هم بپردازم.

۱- پیش از نوشتن خوب فکر کنید!

ابتدا در مورد مفهومی که قصد انتقالش به خواننده را دارید خوب فکر کنید. می‌خواهید به خواننده چه بگویید؟ هدف نهایی متن مذکور چیست؟ می‌خواهید خواننده پس از رسیدن به انتهای متن چه کار کند و چه احساسی داشته باشد؟ پیش از نوشتن متن، بهتر است پاسخ این سئوالات را برای خودتان بنویسید.

۲- ساختار بندی درست متن فراموش نشود!

متنی که می‌نویسید باید ساختار نگارشی درستی داشته باشد. هر پست باید با مقدمه‌ای (برای معرفی موضوع) آغاز شود، بخشی اصلی (برای انتقال پیام مورد نظر) و نیز نتیجه گیری (برای جمع بندی و یا مطرح کردن ایده‌ای جدید) داشته باشد. متن مورد نظر باید این سه بخش را داشته باشد.

۳- پاراگراف بندی کنید!

با اینکه بیشتر متن‌ها به صورت پاراگرافی عرضه می‌شود، اما باید دقت کنید که پاراگرافی واقعی ایجاد کنید. نباید هر جمله را در یک خط مجزا قرار دهید. هر پاراگراف باید دلیل و موضوعی مشخص داشته باشد. حتما از خودتان بپرسید که موضوع هر پاراگراف چیست.

۴- از تیتر استفاده کنید

تیتر سبب دسته بندی کل متن می‌شود و به همین دلیل بهتر است از تیتر استفاده کنید. تیتر و زیرتیتر نه تنها به خواندن بهتر متن کمک می‌کند، بلکه به بهبود سئو نیز می‌انجامد. گوگل با استفاده از تیتر و زیرتیتر می‌تواند موضوع اصلی متن را تشخیص دهد و به این ترتیب، صفحه مذکور می‌تواند رتبه بهتری در گوگل داشته باشد. بهتر است از واژگان کلیدی خود در زیرتیتر استفاده کنید. البته به کار بردن یک واژه کلیدی در همه تیترها آسیب به متن نوشته شده می‌شود.

– از عبارت‌های اتصال دهنده استفاده کنید!

واژگانی نظیر «نخست اینکه»، «در نهایت»، «بی تردید»، «در نتیجه» و عبارت‌های دیگری از این دست سبب می‌شود که مفاهیم موجود در متن به شکلی روان‌تری به خواننده منتقل شود.

۶- از کسی دیگر بخواهید متن را بخواند!

پیش از منتشر کردن متن نوشته شده، ابتدا از فردی دیگر بخواهید آن را بخواند. از او بپرسید که آیا متوجه مفهوم اصلی متن می‌شود یا خیر. همچنین این فرد می‌تواند به شناسایی غلطهای املائی و اشکالات دیگری که متوجه آن نبودید کمک کند.

۷- طول متن را بهینه سازی کنید!

اطمینانی یابید که متن‌تان حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشد. گوگل متن‌های بلند را دوست دارد. با این وجود، طولانی بودن متن شاید برای خوانندگان چندان جذاب نباشد. به همین دلیل بهتر است متنی در نهایت ۷۰۰ کلمه‌ای داشته باشید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید اینکه واژه یا عبارت کلیدیتان را در ۱ تا ۲ درصد از متن قرار دهید. برای نمونه در یک متن ۳۰۰ کلمه ای، واژه کلیدی می‌تواند ۳ تا ۶ بار تکرار شود.

۸- به مطالب قبلی لینک بدهید!

اگر پیش از این، مطالبی در مورد موضوع متن مورد نظر نوشته‌اید، بهتر است در متن جدید به آنها لینک دهید. این کار نشان می‌دهد که در آن حوزه خاص مهارت دارید. افزون بر این، لینک‌های موجود در متن، تاثیر زیادی بر رتبه بندی گوگل دارند.

۹- به صورت مرتب، محتوا به سایت خود اضافه کنید!

افزودن اطلاعات کاربردی به سایت سبب می‌شود گوگل آن را سایتی زنده بداند. اگر وب‌سایت شما چندان فعال نباشد، گوگل کمتر به آن سر می‌زند و همین امر تاثیر نامطلوبی بر نتایج جستجوی آن خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت
سئو
اهمیت سئو و بهینه سازی برای سایت

همانطور که در مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت در بلاگ توضیح دادیم سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو میباشد. اما باید ببینیم سئو برای سایت ها چه اهمیتی دارد ؟ و چرا باید هر سایتی که میخواهد در دنیای تجارت الکترونیک موفق باشد نیاز …

برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
آموزش سئو
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت

با استفاده از ابزار بهبود سئو می‌توان به نتیجه ی بهتری در نتیجه ی موتورهای جستجو دست یافت. بسیاری از مالکان وب سایت ها به دنبال راه هایی هستند تا آنالیز سایت خود را به طور دقیق انجام دهند. از این رو آنالیز و بهبود سایت به عنوان مساله ای …

آموزش سئو
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ به روند افزایش تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک …

بت اسپات