نقش تخته‌ هوشمند برای آموزش در مهد کودک هوشمند

نقش تخته‌ هوشمند برای آموزش در مهد کودک هوشمند

آموزش به کودکان با چالش‌های منحصربه فردی روبروست. چنانچه کودکان ۵ یا ۶ ساله در مدارسی حضور یابند که ایده‌هایی درباره مفاهیم علمی را به خوبی توسعه داده‌اند، می‌توانند مشاهدات مفصلی انجام دهند و مهارت‌های فکری قابل توجهی نشان دهند. برخلاف کودکان بزرگتر که قادر به خواندن، نوشتن و بیان ایده‌های خود به صورت منسجم هستند، معلمان با مشکل بیان ایده‌ها، ارائه تجربیات برای به چالش کشیدن و گسترش ایده‌های موجود و ارزیابی فهم دانش‌آموزانی که مهارت‌های سوادآموزی آنها در حال پیشرفت است، روبرو هستند. در سال‌های اخیر استفاده از روش‌های نوآورانه‌ای و ابزار دیجیتال برای آموزش در مهد کودک هوشمند امری ضروری است و موجب و یادگیری  بهتر و موفقیت‌ بیشتر کودکان می‌شود.

  https://backority.ir/images/175391.jpg

فضای آموزشی مهد کودک هوشمند چگونه است؟

مهد کودک هوشمند، فضای آموزشی برای کودکان است که در آن از تجهیزات و فناوری برای کمک به فرایند آموزش و یادگیری استفاده می‌‌شود. در این محیط، یادگیری کودکان افزایش می‌یابد و آنها در محیطی خلاق و گرم از لحاظ جسمی و عاطفی رشد بهتری را تجربه می‌کنند. در مهد کودک‌ هوشمند از ابزارهای  مختلفی استفاده می‌شود که می‌تواند شیوه‌های آموزشی جذاب‌تری برای کودکان فراهم نماید. از جمله این ابزارها، تخته‌های هوشمند هستند که در اینجا به برخی از ویژگی‌های آن اشاره می‌شود.

تخته هوشمند یا تخته الکترونیکی چیست؟

تخته هوشمند، نام تجاری تخته سفید تعاملی است. به عبارت ساده می‌توان آن را به عنوان یک تخته نمایش عکس از مانیتور کامپیوتر توصیف کرد که به عنوان یک صفحه لمس بزرگ عمل می‌کند. این تخته‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند و می‌توانند متحرک باشند یا روی دیوار نصب شوند. این مجموعه می‌تواند از یک میز یا پروژکتور قابل نصب بر روی دیوار و کامپیوتر تشکیل شود یا روی یک سیستم یکپارچه به عنوان تخته‌های هوشمند، کار کنند. کامپیوتر می‌تواند از طریق صفحه یا لمس صفحه تخته هوشمند یا مستقیما بوسیله انگشت یا قلم‌های الکترونیک کار کند. این تکنولوژی معلم‌ها و دانش آموزان را قادر به انجام طیف وسیعی از کارهای مختلف می کنند.

کابر با امکاانات تخته هوشمند می‌تواند

  • بر روی صفحه قابل لمس تخته‌های تعاملی با قلم الکترونیکی تصویر کشیده یا متن بنویسد.
  • با فعالیتهای آموزشی چندرسانه‌ای درگیر شود.
  • شبیه‌سازی و گرافیک‌ها را ببیند.
  • بخشی از متن یا فضای صفحه را انتخاب کرده و با مداد حاشیه‌نویسی کند.
  • نگه داشتن یادداشت‌ها، طرح‌ها یا حاشیه نویسی‌ها برای استفاده‌های بعدی

این اطلاعات ذخیره شده برای مرور و بحث می‌تواند فراخوانی شوند. همچنین می‌تواند برای ارجاع دانش آموزان در منزل یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات با معلمین، روی سایت مدرسه یا مهد کودک بارگذاری شود.

تحقیقات موارد استفاده دیگری را نیز نشان می‌دهند که عبارتند از:

  • استفاده از منابع مبتنی بر وب برای تدریس در کلاس
  • نمایش کلیپ‌های ویدئویی برای توضیح مفاهیم
  • ارائه کار دانش‌آموزان به بقیه کلاس
  • ساخت نمودارهای تلنگری
  • بازبینی و اصلاح سریع و یکپارچه

  https://backority.ir/images/901932.jpg

دلایل استفاده از تخته‌ الکترونیکی در مهد کودک هوشمند

استفاده از این تخته‌ها در مهد کودک محیط یادگیری تعاملی جدیدی برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا ایده‌ها، اطلاعات، تصاویر، انیمیشن‌ها، صدا یا فیلم را به اشتراک بگذارند. چنانچه تخته‌های هوشمند و چندوجهی از سبک‌های مختلف یادگیری حمایت کنند، یادگیری به شکلی قوی‌تری اتفاق می‌افتد. کودکان انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند. این با درگیری‌های جسمی مانند لمس صفحه نمایش و حرکت اشیاء و همچنین اندازه صفحه نمایش که تصاویر را به اندازه کافی برای دیدن بزرگ می‌کند ، لذت آنها از یادگیری را افزایش می‌دهد. از آنجایی که در فضای مهد کودک هوشمند امکان مشارکت کودکان افزایش می‌یابد، به آنها امکان تعامل جسمی و روحی در محیط یادگیری را می‌دهد. علاوه بر این، هیجان کودکان در نشان‌دادن مهارت یا کار با تخته‌های هوشمند، اعتماد به نفس آنها را تقویت نموده و باعث می‌شود در علم و تکنولوژی اعتماد به نفس کسب نمایند و به آنها کمک می‌کند تا بعدها به صورت مستقل کار کنند.

محیط مهد کودک نیاز به درگیر نمودن کودکان در فرایند یادگیری دارد. ماهیت اشتراکی تخته‌های هوشمند در محیط یادگیری، جایی که معلمان و کودکان مشغول انجام فعالیت‌های گروهی یا بحث و گفتگوهای گروهی هستند، درفرایند یادگیری بسیار موثر است. دانش آموزان مهد کودک به طرز چشمگیری نسبت به علم کنجکاو و باانگیزه هستند اما مهارت و توانایی مواجهه با روابط متعدد در مقایسه با دانش آموزان بزرگتر را ندارند.

برخی فعالیت‌های اجرایی به همراه کودکان با استفاده از تخته‌ الکترونیکی در مهد کودک هوشمند

پیش‌بینی کردن در مهد کودک هوشمند

در این فعالیت از کودکان خواسته می‌شود که نتایج یک فرایند را پیش‌بینی کنند. به عنوان مثال از کودک خواسته می‌شود که پیش‌بینی نماید در صورت عدم آبرسانی به گیاه، روی تخته هوشمند نشان دهد که برای گیاه چه اتفاقی خواهد افتاد. کودکان برای ترسیم این اتفاق انتخاب می‌شوند و طبق دستورالعملی که شما برای آنها توضیح می‌دهید، نتایج را ترسیم می‌کنند. این شامل دستورالعمل‌هایی در مورد طراحی‌های ساده علمی به جای طرح‌های هنری است.

دستورالعمل برای انجام کارها

کودکان خردسال قادر به انجام چندین دستورالعمل به طور همزمان نیستند. آنها نیاز به دستورالعمل‌های روشن و گام به گام دارند. ارائه یک پاورپوینت یا انیمیشن با استفاده از تخته الکترونیکی در مهد کودک هوشمند می‌تواند به تدریج دستورالعمل را به صورت واضح و مرحله به مرحله برای کودکان تشریح کند. این رویکرد با استفاده از علائم بصری و کلامی فضایی جذاب برای کودک فراهم می‌کند که به درک دستورالعمل کمک می‌نماید. به عنوا مثال می‌توانید برای توضیح چگونگی ساخت یک وسیله از این روش استفاده کنید.

آموزش زبان در مهد کودک هوشمند

تخته الکترونیک برای آموزش زبان در مهد کودک بسیار موثر و مفید است. می‌توانید شکل حروف را بر روی تخته به کودکان نشان دهید و با نشان دادن چندین کلمه مختلف که حرف مورد نظر شما در آن کلمه وجود دارد از کودک بخواهید با کشیدن خط دور آن، حروف را تشخیص بدهد. این کار را می‌توانید در فعالیت‌های گروهی و جذاب برای کودکان تعریف کنید.

آموزش مفاهیم ریاضی با تخته هوشمند

یکی از مهمترین مباحث ریاضی، اشکال هندسی هستند. استفاده از تخته‌های هوشمند، آموزش این اشکال و چگونگی ترسیم آنها را راحت‌تر می‌نماید. می‌توانید تصاویر متفاوتی تهیه کنید و آن را روی تخته به نمایش بگذارید و از کودکان بخواهید انواع اشکال هندسی را در این تصاویر پیدا کنند و با استفاده از قلم دیجیتالی دور آنها خط بکشند. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید با استفاده از این اشکال، تصاویر مختلفی را روی تخت الکترونیکی مهد کودک هوشمند ترسیم کنند.

 

دستورالعمل تاسیس مهد کودک هوشمند

سازمان بهزیستی با آگاهی و اهمیت دوران کودکی و نقش  آن در پرورش استعدادها و شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی افراد در راستای اجرای دستورالعمل تاسیس مهد کودک‌ها طبق قوانین مجلس تنها سازمانی است که اجازه صدور پروانه فعالیت مهد کودک را برعهده دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رپورتاژ آگهی
ایرانی موزیک – دانلود آهنگ جدید

عنوان: ” ایرانی موزیک – دانلود آهنگ جدید – آهنگ جدید ایرانی “ جاذبه‌های بی‌پایان موسیقی: سفری به دنیای صداها مقدمه: در دنیای پویانمایی و هیجانی موسیقی، هر لحظه یک تازگی جذاب و یک تجربه فراموش‌نشدنی را در انتظار داریم. ایرانی موزیک به عنوان یک راهنمای جامع به شما کمک می‌کند …

رپورتاژ آگهی
کابینت

کابینت ممبران مدرن کابینت ممبران مدرن، یکی از انتخاب‌های محبوب برای دکوراسیون داخلی منزل است. ممبران یک نوع پوشش برجسته است که بر روی سطح کابینت قرار می‌گیرد و باعث می‌شود آنها ظاهری زیبا و مدرن داشته باشند. مزیت اصلی کابینت‌های ممبران، ظاهری صاف و بی‌درز است که به دلیل …

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی: بررسی و مقایسه بهترین گزینه ها
رپورتاژ آگهی
نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی: بررسی و مقایسه بهترین گزینه ها

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی یکی از مهمترین نرم افزارهایی است که برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی به کار می‌رود. با توجه به اینکه ارسال صورتحساب الکترونیکی از سال ۱۳۹۶ به جای صدور صورتحساب کاغذی الزامی شده است، استفاده از نرم افزارهای ارسال صورتحساب الکترونیکی برای افراد …

بت اسپات